Proffs har pratat med Roger Ogemar, bilinspektör i Västerås, som i förra veckan återgick till sitt arbete efter några veckors semesterledighet. Veckan började lite trögt.
– Ja, det visade sig att ett av våra viktigaste hjälpmedel, en dator som vi har med oss ut på fältet, hade sagt upp sig. Men efter att ha ersatt den med en ny, kunde vi snart börja jobba igen, förklarar han.
Och att trafikpolisen behövs, blir tydligt när Ogemar i grova drag berättar om den gångna veckans resultat.
– Vi fick inledningsvis på veckan bland annat in ekipage där åkerierna inte hade betalat sina vägavgifter.
Obesiktigade färdskrivare, ett svenskt åkeri med utländska kopplingar som hade glömt att anmäla sin lastbil i yrkesmässig trafik samt ett utgånget gemenskapstillstånd är andra exempel på ärenden som föll på Västeråspolisens bord. Med böter och hindrande av fortsatt färd som följd för transportörerna. Och därefter ännu fler obetalda vägavgifter i slutet av veckan.
Just obetalda vägavgifter är ett vanligt förekommande brott, kan Proffs konstatera. En annan vanligt förekommande företeelse är cabotagetransporter. Inte sällan otillåtna sådana.
– På onsdagen beger vi oss norrut mot Sala, på riksväg 70. Efter att ha kontrollerat två svenska ekipage där vi kunde konstatera några enklare fordonsbrister, fastnar ett utländskt trailerekipage i vår kontroll.
Roger Ogemar förklarar att den lettiske föraren verkade ”lite surmulen” och Ogemar anar oråd.
– Misstankarna visar sig vara välgrundade. Ekipaget hade lastat i Borlänge och var på väg till Katrineholmsterminalen, för vidare befordran med tåg till Duisburg. Föraren hävdade först kombitrafik, och mycket riktigt står det handskrivet på fraktsedeln ”Multimodal”, berättar den luttrade bilinspektören som nu började ställa in sig på en långdragen process med åkeriet och i den sammanhanget välkände speditören.
När Ogemar upplyser föraren om att sträckan är för lång för att kunna utnyttja kombidirektivet, säger föraren direkt att han kan ställa av släpet i Västerås.
– I det läget börjar man ju undra över vad förarna får för information av speditören. Det känns som att man tar en medveten risk genom att tumma på sträcklängden.
I enlighet med reglerna, prövas därför ärendet mot cabotageförordningen.
– Det hela faller på att föraren inte kan uppvisa någon frakthandling från de senaste sju dagarna som visar att dragbilen kommit till Sverige med en internationell transport, förklarar Roger Ogemar.
Det beslutas om sanktionsavgift och hindrande av fortsatt färd och föraren ombeds ta kontakt med åkeriet för att skaffa fram pengar.
– Föraren återkommer efter en stund och säger att det kan ta någon timme att få fram pengar, så vi klampar ekipaget och åker på matuppehåll.
Inte sällan brukar transportören kontakta trafikpolisen och ifrågasätta beslutet. Gjorde man så även den här gången?
– Nej, den här gången slapp vi sådana samtal. Förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor, betalades faktiskt redan efter en timme, avslutar Roger Ogemar som tillsammans med sina kollegor även hunnit med att kontrollera ett antal A-traktorer och trimmade mopeder under veckan som gått.