Thomas Morell (SD).
Som Proffs tidigare rapporterat, ertappade trafikpolisen i Helsingborg ett Postnordekipage som körde otillåtet cabotage. Den svenskregistrerade trailern drogs av en bulgarisk dragbil. Brister i transportdokumenten gjorde att polisen ansåg att transporten bröt mot cabotagebestämmelserna.
Efter att förskottet på sanktionsavgiften (40 000 kronor) hade betalats och dokumenten rättats till, kunde en annan, laglig dragbil koppla trailern för vidare transport.
Postnord tog på sig skulden för det inträffade. Åkeriet kunde man inte belasta för bristerna.
– Nej, detta var vårt fel, sa Emma Riblom, kommunikationschef på Postnord Sverige till Proffs på tisdagen, alltså dagen efter att deras ekipage stoppats.
Men att förskottet på sanktionsavgiften har betalats och att ärendet är avslutat för polisens del är inget som riksdagsledamot Thomas Morell (SD) låter sig nöjas med. Han har nu skickat en skriftlig fråga till Näringsminister Ibrahim Baylan (S).
Frågan föregås av en kort beskrivning av det som hänt. Bland annat konstaterar Morell att händelsen inte är unik och att Postnord enligt medieuppgifter vid ”åtminstone tre tidigare tillfällen har figurerat i rapporter om otillåten transport”.
Thomas Morell menar att ”det är synnerligen allvarligt att ett bolag där svenska staten är delägare ägnar sig åt den här typen av transporter. Den svenska åkerinäringen lider av osund konkurrens, och detta har påtalats för regeringen ett flertal gånger”, skriver han.
Han förklarar vidare att ”otillåten cabotagetrafik är ett av de allvarligare lagbrotten som sätter en sund marknad ur spel. Därför är det direkt provocerande när ett bolag som staten är delägare igång på gång figurerar i rapporter kring otillåten cabotagetrafik.”.
Thomas Morell fortsätter: ”Staten, om någon, borde väl sköta sina transporter efter regelboken! Att staten föregår med gott exempel är ett rimligt krav landets medborgare kan ställa på statlig verksamhet.”.
Morells fråga till näringsminister Ibrahim Baylan lyder:
”Vilka åtgärder avser ministern att vidta för att statliga bolag inte ska nyttja olagliga godstransporter?”.