I ett nyhetsmeddelande skriver Scania att man har identifierat ett kundbehov för en toppversion av sin 13-litersmotor. Scanialastbilar med den motorn har utsetts till ”Green Truck” tre år i rad av ledande tysk fackpress, något som i sig kan sägas är en riktig bragd.
Scania erbjuder nu fem olika prestandasteg för sin vanligaste lastbilsmotor, den raka sexan: 370 hk, 410 hk, 450 hk, 500 hk samt 540 hk.
Den nya 540-versionen delar den mesta tekniken med sitt 500-syskon, som exempelvis en unik turbo med fast geometri och kullager istället för bussningar.
– Den kraftfulla 540-motorn riktar sig främst till kunder och marknader där lagkrav beträffande framaxellaster gör att de måste avstå från att välja en V8, säger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, chef för Scania Trucks.
Scania menar att den nya motorn i kombination med rätt utväxling gör att motorn lika bra för timmerbilar som för ”tulpanexpresser”.
– De sistnämnda trafikerar de europeiska motorvägarna, är relativt lätta och månar om bränsleförbrukningen och en hög medelhastighet, tillägger Vlaskamp.
Något alla DC13-motorer har gemensamt är exempelvis att de enbart använder SCR för avgasefterbehandlingen. Och så är det ju det där med bränsleförbrukningen:
– Två procent lägre förbrukning och vikt/effektförhållandet kommer att göra den här motorn till ett attraktivt val för många, spår Alexander Vlaskamp. Med 2700 Nm tillgängligt redan från 1000 och upp till 1300 varv möjliggörs allt från riktigt snabba bakaxelutväxlingar och låga varv till tunga gruvbilar med utmärkt startbarhet ihop med navreduktionsaxlar.
Vill du titta närmare på motornyheten så finns det möjlighet att göra det i Scanias monter på Mittia Skogstransport som just nu pågår i Ljusdal.
Foto: Scania