WEBB-TV
Tommy Johnsson och Jimmy Ovesson på Transportarbetareförbundet har under ett antal år arbetat hårt mot den sociala dumpingen på våra vägar. Foto: Göran Rosengren Tommy Johnsson och Jimmy Ovesson på Transportarbetareförbundet har under ett antal år arbetat hårt mot den sociala dumpingen på våra vägar. Foto: Göran Rosengren

Utländska bemanningsföretag med svenska kollektivavtal ointressanta för åkerierna

Tommy Johnsson och Jimmy Ovesson på Transportarbetareförbundet har under ett antal år arbetat hårt mot den sociala dumpingen på våra vägar. För snart två månader sedan var Tommy i Litauen för att träffa det litauiska facket Solidarumas för ett samarbete och för att utbyta erfarenheter. Då kom han i kontakt med en chaufför på ett litauiskt bemanningsföretag. Han hade inte fått någon lön.
Se även filmen med Tommy och Jimmy längst ner i artikeln.

Föraren arbetar för bemanningsföretaget Raisitra, ett företag som, enligt uppgift, inte alls ville ha något att göra med facket fick Tommy veta.
– Jag skrev ändå till vd:n Raimondas Balciunas och det tog endast ett par dagar innan han ringde upp mig och berättade vad som hade hänt, säger Tommy.

Tommy, tillsammans med Joakim Guttman, central ombudsman på Transport, begav sig till Raisitra vilket ledde till att det första utstationeringsavtalet för ett utländskt bemanningsföretag i Transports historia, tecknades. Förarna ska från den 1 augusti i år ha svensk lön när de arbetar i Sverige.

Raimondas berättade att han haft 50-talet chaufförer i Sverige som kört för bland annat Lundåkra Frakt AB i Veddige. Ett åkeri som är starkt förknippat med Karl-Erik och Yvonne Andreasson.
– Jag försökte få kontakt med Yvonne, men hon var inte anträffbar då, säger Tommy. Den dokumentation vi har fått ta del av hos Raisitra, visar nämligen att det är hon som står bakom inhyrningen av chaufförerna.


Andreassons Åkeri gick i konkurs
under sommaren 2017, liksom att paret Andreasson gick i personlig konkurs. De båda har dock inte lämnat transportbranschen. Till exempel arbetade de senare som anställda i Lundåkra Frakt.

När Lundåkra Frakt försattes i konkurs den 10 maj i år, skickades Raisitras förare hem, men Raisitras fakturor lämnas obetalda vilket leder till att Raisitra inte kan betala sina förares löner.
– Ett utländskt bemanningsföretag betraktas som en ”vara”, en produkt, och undantas därmed från att ha rätt till del av konkursboet. De blir helt enkelt utan pengar, säger Tommy.

För Raisitras förare handlar det om cirka 800 000 kronor som de inte kommer att få och nu riskerar även Raisitra att gå i konkurs. Tommy menar att Lundåkra varit fullt medvetna om hur det skulle drabba chaufförerna.

Idag har Transport förutom Raisitra, även tecknat ett utstationeringsavtal med ett rumänskt åkeri. Med ett sådant avtal borde väl Raisitra vara intressant för seriösa svenska åkerier att anlita?
– Så borde det vara, men avtalen gör förarna dyrare och då är de tidigare svenska uppdragsgivarna inte längre intresserade av att anlita dem, säger Tommy.

Företag som vill ha billig arbetskraft utan kollektivavtal börjar uppvisa ett mönster.
– Vi ser alla tecken på att det finns ett nätverk av uppdragsgivare utmed västkusten varav alla inte är registrerade som arbetsgivare utan istället hyr in personal utan kollektivavtal, säger Tommy.

Tommy och Jimmy talar om vikten av avtal för utstationerade förare. Med avtal får de bättre arbetsvillkor och löner vilket i sin tur leder till höjd status för chaufförsyrket. Med högre löner hos utstationerad personal, utjämnas skillnaderna mellan dem och inhemska förare vilket kan locka fler att utbilda sig till chaufförer.

Vi kontaktar Yvonne Andreasson, tidigare anställd på Lundåkra Frakt. Hon säger att förarna skickades hem och Raisitras ersättning uteblev eftersom företaget inte hade pengar. Medan svenska chaufförer har en lönegaranti att hämta ut vid en konkurs, anser hon att Raisitra måste ta ansvar för sina chaufförer genom att ha ett skydd för dem vid tillfällen som dessa.


Yvonne riktar skarp kritik
mot Raisitra och de förare som skickats under de cirka två år de haft kontrakt.
– Deras förare har varit en bidragande orsak till konkursen då de inte höll den kvalitet som utlovats säger hon till oss.

Hon berättar bland annat om förare som blåst i alkolåsen, men sedan börjat dricka, om förare som inte kommit som utlovat, som kört med personbils-GPS ut i naturen och fått bärgas.

Det är viktigt att alla parter får komma till tals och vi har fler frågor att ställa till Yvonne Andreasson som kommer att publiceras i en kommande artikel där Raistitras även ska ges möjlighet att bemöta kritiken.

Nu fortsätter arbetet och har ni information om vilka kunder och speditörer som anlitat Lundåkra Frakt, eller annan information kring detta, kan ni höra av er till Proffs eller till Tommy Johnsson och Jimmy Ovesson på Transport.

Se filmen med Tommy Johnsson och Jimmy Ovesson:

WEBB-TV: ”Ordning & Reda”