Digitala dörrlås har blivit allt vanligare på våra svenska dörrar. Att slippa nycklar eller kunna släppa in kattvakten på distans är några av fördelarna som gjort att de digitala låsen blivit så populära. Nu visar en ny undersökning från Best Transport att 18 procent av svenskarna också kan tänka sig att släppa in ett bud på distans för att få hem en produkt som inhandlats på nätet.
Undersökningen visar att kvinnor är mindre benägna att använda det digitala låset vid en hemleverans. Tolv procent av kvinnorna kan tänka sig att släppa in budet utan att vara hemma. Motsvarande siffra bland män är 24 procent. De vanligaste hindren som svenskarna upplever kring att låta en främling kunna låsa upp dörren är känslan av att det är för privat, oro för stöld och att det finns ett husdjur i hemmet.
För att känna sig bekväm med funktionen vill svensken få information om eller komma i kontakt med budet på förhand och allra helst att leveransen filmas.
– Med digitala dörrlås kommer ökad flexibilitet. Både för hemleveransmottagaren som inte behöver vänta hemma på att leveransen ska komma, men också för oss som transportbolag då vi kan leverera vid fler tider på dygnet. Därför vill vi förstå vilka utmaningar mottagarna upplever i syfte att kunna lösa dem. Med digitala lås ser vi också att det finns möjligheter att erbjuda utökade tjänster som kan spara tid för mottagaren, exempelvis hjälp med att skruva ihop inhandlade möbler. Den utvecklingen ser vi fram emot, säger Niklas Knight, vd på Best Transport.
De digitala låsen är populära hos svenskarna. Faktum är att nästan halva befolkningen är beredd att betala för ett digitalt lås. Hela 26 procent kan tänka sig att betala mer än tusenlappen.
Därför släpper inte svenskarna in ett bud i hemmet genom digitala lås:
1. Det känns för privat: 32 procent
2. Jag skulle vara orolig för stöld: 16 procent
3. Jag har husdjur: 11 procent
4. Jag vill inte att någon ska se hur jag bor: 4 procent