Cyklarna levereras av den engelska producenten EAV och Bring är det första företaget som får testa den största modellen, som har en lastkapacitet på upp mot 2,5 kubikmeter. Hittills har Posten Norge (som äger Bring) beställt två cyklar, berättar de i ett pressmeddelande.
Tobias Åbonde på Bring:
– Den här typen av cyklar är ett bra sätt att snabbare göra vår gröna och fossilfria omställning som bidrar till bättre miljö och färre stora fordon i innerstadsmiljöer. Vi kommer att testa cyklarna i flera nordiska storstäder för att se hur vi bäst kan använda dem för våra kunders leveransuppdrag. Det här är ett av flera steg för att nå vårt mål om att alla våra fordon ska vara fossilfria innan 2025, säger han.
Citylogistiken kommer i framtiden att köras med mindre fordon som också är mer anpassade efter det området de används i. Bring arbetar på flera områden för att få till en grönare citylogistik, bland annat genom samarbetet #ÄlskadeStad tillsammans med Rang-Sells och Vasakronan, men andra viktiga miljösatsningar är investeringen av lastcyklar från Velove i Göteborg, elmopeden Paxster som produceras i Norge, samt elfordon från svenska Inzile i tillägg till andra olika utsläppsfria varubilar.
Adam Barmby, grundläggare och teknisk direktör i EAV Limited.
– Vi är väldigt glada för att få leverera våra EAVans till Posten Norge och Bring. Det är ett bra exempel på hur ett logistikföretag kan ta tag i problemen med framkomlighet och minskade utsläpp i städer, runt om i hela Skandinavien, säger han.
Cyklarna planeras att rulla ut i bland annat Oslo och Stockholm från och med oktober i år.