Ekipaget som stoppades utmed riksväg 56 vid Aspen i Katrineholms kommun, hade kommit in från Danmark till Sverige med tom trailer redan den 9 september. Dragbilen är speditörens egen.
– Han kunde göra en transport på tre dagar, men hade varit här i sju dagar och utfört tre transporter jämte ett antal kombitransporter, säger bilinspektör Patrick Zetterberg.
Tre av transporterna hade varit längre än 150 kilometer och därmed föll kombitrafiken.
Dessutom stämde det som stod i ett CMR inte överens med verkligheten.
– På ett CMR hade beställaren skrivit att godset lastats i Gävle, men förarens körschema visade att det istället var lastat i Skinnskatteberg. I Gävle låg huvudkontoret, säger Zetterberg.
Föraren fick veta att han som förare måste skriva var han faktiskt hämtar lasten för annars blir det bristfällig dokumentation.
– Detsamma gäller också vilken terminal de hämtar eller lämnar på, avrundar bilinspektör Patrick Zetterberg.
Kontrollen landar i ett misstänk otillåtet cabotage och hela kontrollen, inklusive betalningen av sanktionsavgiften om 40 000 kronor, tog endast två timmar.
Nu har ytterligare en anmälan om brott mot beställaransvaret upprättats mot speditören.