Foto: Proffs, arkiv Foto: Proffs, arkiv

Flera utländska ekipage kvar i Västerås efter avklampning

I Västerås har yrkestrafikgruppen just nu fyra långtidsparkerade ekipage som av olika anledningar klampats. Exempelvis otillåtet cabotage, tekniskt körförbud och två fall av felaktiga färdskrivare i fordonen. Den första klampades redan den 27 maj och har blivit något av en följetong som ännu inte fått sin upplösning. Däremot har vissa framsteg nu gjorts med tre av ekipagen.

Den 27 maj klampas ett ekipage både för otillåtet cabotage och fel färdskrivare. Den står alltså fortfarande på samma plats. Dock har en dialog inletts med kommunen som hyr marken för att erbjuda rastplats för lastbilar, inte för långtidsparkering, om hur detta ska hanteras.

Nu har det första ekipaget fått sällskap av ytterligare ett ekipage. Där har speditören, som inte är misstänkt för något brott, gått in och betalat sanktionsavgiften, men innan upplåsning kan ske måste färdskrivaren bytas ut till en digital skrivare.
– Detta har speditören meddelat åkeriet som ska återkomma med besked om de tänker byta i Sverige eller transportera bilen på trailer till Bulgarien, säger bilinspektör Roger Ogemar i Västerås som nu har ansvaret för alla fyra kvarhållna ekipage.

Ett ekipage står parkerat hos bildemonteringen i Kolbäck. Ägaren till fordonet i artikeln ”Dragbilen som försvann” har gjort gjort rätt för sig, men har inte lyckats hämta bilen från bildemonteringen i Kolbäck där den stått långtidsparkerad.
– De har problem att ringa från utlandet till skroten och använda knappvalen, säger Roger Ogemar. Jag har föreslagit att de ska kontakta mig när de har en laglig chaufför på ingång, så löser jag det.


Åkeriet kan eventuellt även
bli ålagda att betala Trafikverket för bärgning och uppställningen. Det återstår att se.

Det senaste ekipaget som Västerås fått ansvaret för och som också står hos bildemonteringen i Kolbäck, kom från Eskilstunas yrkestrafikgrupp förra veckan. Åkeriet har ansvar även för trailern. Åkaren ringde igår och vill nu betala sanktionsavgiften.
– Han skulle återkomma idag, säger Roger Ogemar.

Åkaren vill hämta ekipaget när de har betalat, men Ogemar känner att han inte riktigt når fram till åkaren med informationen om att det kanske inte räcker att sanktionsavgiften blir betald.
– Däck ska bytas och den måste in på verkstad i närområdet för att byta färdskrivare eller så får den hämtas med trailer, säger Ogemar.

Även i detta fallet kan det bli frågan om ytterligare kostnader för åkeriet för bärgning och uppställning.

Angående det längst klampade fordonet, har du något tidsperspektiv alls på det?
– Nej, jag har sporadiska kontakter med föraren per telefon. Han säger att han uppmanat åkaren att höra av sig till mig, men så har ännu inte skett, avrundar Roger Ogemar.

Om artikeln

Publicerad: 2019-09-05 16:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Cabotage Klampad Polisen Sanktionsavgift Transportfusket Västerås