Den 18 augusti stoppades ett trailerekipage med litauisk förare vid Kjula utmed E20 utanför Eskilstuna.
– När vi tog kontakt med honom, ville han egentligen inte visa oss någonting alls, säger bilinspektör Patrick Zetterberg.
De enda handlingarna han tog fram, var på den inkommande internationella lasten, två cabotageresor samt på det som fanns på trailern.
– Vad han hade gjort de andra dagarna, visade han oss inte, säger Zetterberg.
När färdskrivaren kontrollerades stämde inte antalet mil in på det föraren visat upp i frakthandlingar och Zetterberg började ställa frågor.
– Det var cirka 80 mil utöver de redovisade körningarna som jag ville veta vad han kört, säger han.
Förklaringen föraren gav var att en kollega hade kört sönder ett däck i Göteborg varför han varit tvungen att åka tur och retur till Göteborg för att hjälpa kollegan.
– Den körningen såg han inte som en transport eftersom det bara handlade om att hjälpa en kollega, säger Zetterberg.
Färdskrivarens innehåll slog med råge hål på berättelsen då sanningen inte var i närheten av att överensstämma med förklaringen.
– Färdskrivaren visade att ett stort antal stopp och starter gjorts under de mil han påstod var resan till och från kollegan i Göteborg, säger Zetterberg.
Föraren beordrades att ta fram resten av frakthandlingarna och han klättrade upp i hytten med Zetterberg tätt bakom.
– Han ställer sig på höger sida och då ser jag hur han stoppar ner frakthandlingar i kalsongerna, säger han.
Zetterberg informerade föraren om att de kommer att ringa för att få ett beslut om kroppsbesiktning.
– När han får klart för sig att beslutet kommer att innebära att vi kommer att ta av honom kläderna, hoppar han barfota ut ur hytten, ut i regnet och ner på den smutsiga marken, säger Zetterberg som uppmärksammade sin kollega på vad som skedde.
Samtidigt som föraren tog sig ut, drog han upp frakthandlingarna och slängde in dem baktill i hytten där Zetterberg kunde hämta dem. Frakthandlingarna bekräftade det misstänkt otillåtna cabotaget.
– De ville inte betala, men redan nästa dag kom pengarna, säger Patrick Zetterberg.
Att som förare göra sitt yttersta för att förhindra att åkeriet får en sanktionsavgift, väcker tankar.
– Det är ju inte föraren som ska betala pengarna, men kanske han riskerar att förlora mycket mer om han misslyckas, funderar Patrick Zetterberg avslutningsvis.