Jack Bårström, samhällsplanerare på Trafikverket. Foto: Trafikverket
Åtgärderna är en del av en större satsning för att minska störningsrisken på E6. Små störningar till exempel en hastig inbromsning skapar snabbt långa köer med längre och osäkra restider och en ökad risk för kökrockar.
Den första uppföljningen av olycksstatistiken efter att omkörningsförbudet och de ändrade dispensreglerna för långsamtgående mobilkranar infördes i mars visar nu på ett positivt resultat.
Antalet olyckor, varav de flesta är så kallade upphinnandeolyckor, har nästan halverats jämfört med samma period förra året.
– Att vi redan nu ser ett så fint resultat är glädjande och ger en signal om att åtgärden var rätt och att vi faktiskt kan förbättra framkomligheten även utan att göra fysiska ombyggnader. Vi är medvetna om att uppföljningen görs i ett tidigt skede, men vi fortsätter att följa upp olycksstatistiken och hoppas att det positiva resultatet fortsätter framöver, säger Jack Bårström, samhällsplanerare på Trafikverket.
Antal olyckor på E6 mellan Vellinge och Helsingborg vardagar under perioden mars till juli under rusningstid. Grafik: Trafikverket