Kurt K. Larsen byggde upp det DSV vi känner idag. Kurt K. Larsen byggde upp det DSV vi känner idag.

Han byggde upp DSV – går i pension efter framgångsrik karriär

Kurt K. Larsen går nu i pension efter en lång och mycket framgångsrik karriär. Resan har varit smått otrolig och Kurt K. Larsens kommentar på det är: ”Ja, det är verkligen ganska otroligt och det hade kanske aldrig blivit så om inte alla bitar fallit på exakt rätt plats”.

Med de orden hänvisar han till den framgångsrika integreringen av Samson Transport år 1997 som var DSV:s första steg in i den internationella speditionsvärlden. Det lade grunden för alla kommande förvärv, står det i ett pressmeddelande.

Kurt K. Larsen säger att det aldrig fanns en huvudplan.
Leif (Tullberg, medgrundare av DSV) och jag hade en förmåga att upptäcka möjligheter som ledde oss vidare till nästa steg och nästa och nästa igen, understryker Kurt K. Larsen.

Köpet av Samson Transport var en vändpunkt som gjorde det möjligt att även förvärva DFDS Dantransport år 2000. Det var då DSV verkligen tog det första klivet in i de stora ”ligorna”.
– Jag var helt övertygad om att vi skulle klara att integrerar och vända upp Samson Transport. Jag såg en stor potential i det även om det var ett ”make or break”-beslut, förklarar Kurt Larsen.

Efter förvärvet av DFDS Dantransport, tog sig DSV snabbt upp till en helt ny nivå. Antalet anställda sexdubblades. 2006 kunde man även räkna in ett avtal med Frans Maas. Ekonomin gick starkt framåt.

De största konkurrenterna var Deutsche Bahn (DB Schenker) och Deutsche Post (DHL). De dominerade den europeiska marknaden.
– Vi behövde vårt eget nätverk för att kunna konkurrera, säger Kurt Larsen.
Frans Maas hade nätverket och DSV hade godsvolymerna för vägtransport. Därför var Frans Maas viktigt att få ett avtal med.

När han sammanfattar allt som hänt, handlar det om dynamik. Särskilt den mellan honom och Leif Tullberg.
– Dynamiken och kreativiteten som fanns mellan så många av de människor som gick med i DSV under alla år var, och är, fantastisk. Det finne en mycket speciell kultur inom DSV vilken är värdefull, säger Kurt Larsen.

Han lyfter att han och Leif Tullberg kom från egentligen ingenting, men att de träffade begåvade personer på vägen vilka tog till sig ”DSV-DNA:et” som gjorde att de tillsammans kunde uppnå högre mål.
– Det har verkligen varit ett teamwork, baserat på lokalt entreprenörsskap, uthållighet och lojalitet. Människor arbetar i allmänhet länge för DSV, stora prestationer tar tid och kräver ett bra team, avrundar Kurt K. Larsen som nu ser fram emot att mer på avstånd hålla ett öga på företaget.


Om artikeln

Publicerad: 2019-09-25 10:36
Kategori: Nyheter
Taggar: Dantransport DSV Kurt K. Larsen Samson Transport