I Sverige klarar trafikpolisen inte av att ladda ner och analysera kör- och vilotidsdata från den nya ”smarta” färdskrivaren.
I sociala medier ryktas det om att inte heller de norska myndigheternas utrustning kan klara det. Men det visar sig inte stämma när vi talar med Bjørn-Uno Rogneby vid Statens vegvesen, som har kollat med sina kollegor om hur det ligger till.
– De säger att den nyaste versionen av Tachospeed klarar att ladda ner data från ”smarta” färdskrivare, förklarar han.
I Sverige har Polismyndigheten tidigare använt sig av ett system som kallas Octet. Men efter den senaste upphandlingen av analysverktyg har man gått över till Tachospeed som numera är det enda verktyget man får lov att använda i verksamheten.
Men i Norge är det annorlunda.
– Vi ute på vägen använder både Octet och Tachospeed tills vidare, berättar Rogneby.
Även danska Tungvognscenter syd klarar av att kontrollera den ”smarta” färdskrivaren.
– Vi kan avläsa både nya och gamla färdskrivare, förklarar Jesper Engelund, chef för Hunde- og Færdselscentret vid Sydøstjyllands Politi.
Den danska polisen vill inte avslöja vilket system man använder sig av för att analysera färdskrivardata.
– De nya färdskrivarna kan i teorin fjärravläsas, men den möjligheten har vi för tillfället inte, tillägger Engelund.
Men fjärravläsning är på gång i Danmark.
– Rigspolitiet testar några olika system för fjärravläsning. Men eftersom den nya typen av färdskrivare inte är så vanlig, är det inte högprioriterat hos oss, menar Jesper Engelund.
I Tyskland pratar vi med Horst Roitsch som är pressinformatör hos Bundesamt für Güterverkehr, BAG. Det visar sig att tyskarna sitter i samma båt som kollegorna i Sverige – de kan inte heller ladda ner och analysera data från den nya färdskrivartypen.
– Det är för närvarande inte möjligt av tekniska skäl, förklarar Roitsch.
Däremot har man en nära förestående lösning. Horst Roitsch förklarar att man just nu uppdaterar sitt system.
Han tillägger att man liksom den svenska och norska polisen använder sig av ett polskt system, dock inte Tachospeed.
– Vi använder TachoScan från Inelo, avslutar Horst Roitsch.
Här kan du följa turerna kring kontroller av den ”smarta” färdskrivaren!