Johan Danielsson.
Lagförslaget omfattar godstransporter som sker med flera olika transportmedel, exempelvis järnväg, sjöfart och landsväg – även kallat kombidirektivet.
– Kombidirektivet är ett av de viktigaste lagförslagen just nu, eftersom syftet är att främja en grön omställning i transportsektorn. Tyvärr används det idag för att dumpa löner och utnyttja yrkesförarna, säger Johan Danielsson.
– Jag är glad att jag får leda arbetet så att vi kan ro i hamn nya regler som är både miljömässigt och socialt hållbara, tillägger han.
EU-kommissionen presenterade förslaget redan förra mandatperioden. I veckan gav parlamentets transportutskott, där Johan Danielsson är socialdemokraternas samordnare, klartecken till att gå vidare till slutförhandlingar med EU:s medlemsländer. Dessa förhandlingar kommer nu att ledas av Johan Danielsson.
Reglerna för kombinerade transporter är nära kopplade till det så kallade mobilitetspaketet, eller vägpaketet. Framför allt lagförslaget om cabotage. Kombidirektivet ska nämligen även gälla tillfälliga inrikestransporter, i de fall transporten skett med järnväg eller sjöfart innan den fortsätter på väg.
– Vi kan inte ha tuffa cabotageregler för godstransporter på väg, för att sedan ha undantag för dessa regler om transporten delvis sker via järnväg eller sjöfart, säger Johan Danielsson.
I veckan blev det också klart att vägpaketet, som omfattar nya regler för just cabotage, utstationering i vägtransportsektorn och förarnas kör- och vilotider, nu också går vidare till slutförhandling med EU:s medlemsländer.
– Nu är det upp till oss att driva igenom de skärpta reglerna, få dem godkända och ta hela vägpaketet i mål, säger Johan Danielsson.