Onsdagen den 28 augusti arbetar bilinspektör Lars-Olof Tuvesson på kontrollplats Långeberga vid Helsingborg. Ett av ekipagen han kontrollerar tillhör ett åkeri med säte i Blagoevgrad i Bulgarien. Trailern ägs av österrikiska LKW Walter.
Föraren visar på Tuvessons uppmaning upp transporthandlingarna och säger att han kör en kombitransport.
– Men det fanns inte ett enda dokument som var rätt, konstaterar Lars-Olof Tuvesson luttrat.
LKW Walter förstod problemet, men åkeriet ville däremot inte ge upp utan kamp.
– Vi tvingades klampa ekipaget eftersom åkeriet inte ville betala.
Klampen åkte på – och efter 36 timmar monterades den av igen.
– Vi informerade tydligt att ekipaget inte fick flyttas förrän förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor, var inbetalda. Likaså böter på 4 000 kronor skulle betalas då föraren inte hade fyllt i sina diagramblad på rätt sätt, berättar Tuvesson.
Chauffören fixar snart så att han kan göra sig skuldfri. Han betalar sina böter. Men förskottet på 40 000 kronor förblir obetalt.
På fredagen stod ekipaget fortfarande kvar vid polishuset i Helsingborg men måndagen den 2 september var det borta.
– Någon gång under lördagen har föraren kört iväg. Trots att vi som sagt påtalat att det inte var okej.
Lars-Olof Tuvesson berättar att LKW Walter har visat god samarbetsvilja och under gårdagen (torsdagen den 5/9) hade speditören betalat in förskottet för åkeriets räkning.
Men innan sista punkten har satts i Tuvessons cabotageärende, påbörjas ett nytt – med samma speditör.
– I tisdags (den 3/9) tar jag in ett LKW-ekipage, även det med en bulgarisk dragbil, berättar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson vid Helsingborgspolisen.
Samuelsson kan snabbt konstatera att det saknas bevis för inkommande internationell transport. Kanske inte så konstigt eftersom det var ett tag sedan bilen rullade över den svenska nationsgränsen.
– Först ville föraren påskina att han kom in med dragbilen dagen före, men det visade sig inte stämma. Dragbilen har stått på en verkstad i två månader enligt åkeriets utsago, säger Lars-Göran Samuelsson.
Åkeriet ville dock inte erkänna sig skyldigt till otillåtet cabotage eftersom den aktuella inrikestransporten var den andra som utfördes med dragbilen sedan den kom in i landet.
– Men det resonemanget håller ju inte, menar Samuelsson.
När Åkeriet förstår att det inte är lönt att försöka slingra sig undan polisens beslut, betalas förskottet så småningom, och dragbilen behövde därför aldrig klampas.
Proffs har varit i kontakt med LKW Walter och i en kommande artikel ger vi dem möjlighet att kommentera händelserna. Vi söker även transportköparen.