Ekipaget stoppades på riksväg 56 vid Hjälmaresund.
– Det här ekipaget lossar och lastar sedan upp på flera ställen för att ställa ut i hamnen i Göteborg, säger bilinspektör Patrick Zetterberg.
Vad åkeriet inte hade förstått, är att fyra CMR med olika avsändare och olika mottagare på samma trailer, är fyra transporter.
Även om detta ekipaget skickas ut till Norge en gång i veckan, hjälper inte det eftersom enligt cabotagedirektivet får endast tre transporter göras under sju dagar. Det får inte ens finnas fler än tre cabotagetransporter inne i trailern. Här fanns redan fyra olika CMR ombord varför det blev ett misstänkt otillåtet cabotage.
Det är inte första gången den aktuella speditören hamnar i denna situation med åkerierna de anlitar. Har de inte lärt sig?
– Det är ju åkeriets ansvar och denna åkare har uppenbarligen inte koll på vad som gäller i detta, säger Zetterberg.
Föraren var från Makedonien. Hade han alla tillstånd i ordning?
– Han hade förartillstånd, men om det var korrekt kan vi omöjligt veta eftersom tillstånden var skrivna på ryska med endast kyrilliska bokstäver, säger Patrick Zetterberg.
Likadant var det med gemenskapstillståndet
Som om inte ovanstående räckte, påkoms en kraftig magnet i chaufförens jacka. Färdskrivaren visade också att någon annan hade kört med ett annat förarkort under natten vid något tillfälle.
– Hur magneten hamnat i jackfickan, visste inte föraren eftersom han hävdade att det inte var hans egen jacka, säger Patrick Zetterberg som beslagtog magneten.
Tillbaka till cabotaget. Vad hade speditören att säga förutom att de betalade förskottet?
– De hänvisade till att allt styrdes från deras kontor i Belgien, säger Zetterberg.
När det blir fel och åkerierna ska betala exempelvis sanktionsavgifter, finns inga pengar och ibland inte ens ett kreditkort. Hur kan de då leva här när de kör?
– Det frågade jag föraren som då svarade att han ju har mat i bilen, han har allt i bilen, han behöver inte betala någonting här, säger Patrick Zetterberg.
Den 18 oktober, alltså dagen efter, skickade speditören en svenskregistrerad dragbil som skulle ta över trailern. Föraren var från Bulgarien och åkaren makedonsk.
– Den dragaren fick inte heller dra trailern eftersom fordonet saknade trafiktillstånd och fordonsskatten var obetald, säger Zetterberg. Jag kommer att upprätta en anmälan om brott mot beställaransvaret riktat mot speditören.
Speditören ville inte kommentera händelsen vidare när vi kontaktade dem.
Så stod då Patrick Zetterberg med en trailer och två dragbilar varav ingen fick dra trailern vidare. Hur slutade detta?
– Resurserna räcker inte till för att vakta detta ekipage. Trafikveckan innebär att ett stort antal kontroller ska göras utöver att hantera ärenden som dessa. Vi kunde inte klampa någon av dem och inte heller stanna kvar. Både trailern och de båda dragbilarna försvann senare från platsen, säger en uppgiven bilinspektör Patrick Zetterberg.
Patrick Zetterberg funderar och han tycker att EU borde kräva att dokument även ska skrivas på ett internationellt sätt om det är internationell trafik som bedrivs. I alla fall inte med kyrilliska bokstäver.
– Och så borde det finnas krav på någon form av kreditkort för dem som kör internationell trafik. De måste ju kunna leva här medan de kör och kunna hantera om det händer något. Vem som helst kan ju bli sjuk, säger Patrick Zetterberg.