Transport Secretary agerar på rapporter som pekar på att att utsläppen skulle minska totalt om hastigheten höjdes från 70 mph till 80 mph (1 mph är 1, 609 km/h).
RAC head of policy Nicholas Lyes.
– Det är en relevant punkt i förhållande till möjligheten att sänka de totala utsläppen genom en höjning av hastigheten, som tas upp, förutsatt att den åtföljs av en omfattande ökning av antalet eldrivna fordon på vägarna, säger han.
Sedan lyfter han säkerhetsaspekten och att varje höjning av hastigheten har ett säkerhetsperspektiv.
– Ett problem idag är att stor andel förare idag bryter mot den befintliga begränsningen på 70 mph och om begränsningen höjdes till 80 mph, finns en risk att det blir ännu högra hastigheter i verkligheten, säger han.
Han lyfter att deras motorvägar idag är de säkraste i Storbritanniens vägnät.
– Vi skulle inte vilja se något som förändrar det. Om det inte finns verkligt tunga, tvingande bevis på att en höjning av hastigheten på vissa vägsträckor inte skulle påverka säkerheten, bör nuvarande begränsning bibehållas, avslutar Nicholas Lyes.