”Fuktig vägbana” fick polack att åka av vägen

I början av yrkestrafikveckan (vecka 42), gick ett polskt trailerekipage av vägen på riksväg 56 vid Hjälmaresund. Föraren hade enligt färdskrivaren kört i 93 km/h när han gick av. Men det visade sig att han hade varit uppe i 99 km/h vid flera tidigare tillfällen.
- Att han hade gått av vägen, tyckte chauffören inte var så konstigt eftersom ”vägen var fuktig”, berättar Patrick Zetterberg, bilinspektör i Eskilstuna.

Av Göran Rosengren och Heidi Bodensjö

Marken kring Hjälmaresund är känslig på grund av närheten till Hjälmaren och i samband med olyckan gick bland annat lastbilens bränsletank sönder. Uppskattningsvis läckte ett antal hundra liter ner i rullstensåsen.

Marken sanerades och Patrick Zetterberg ville belägga trailern med körförbud. Detta var något chauffören inte förstod meningen med.
– Jag ville ha in den på verkstad för att besiktiga kingpin som kunde ha skadats vid olyckan.

Initialt misstänkte man att dragbilens hastighetsregulator inte fungerade, men i efterhand kunde man konstatera att det antagandet var fel.
– Grundhastigheten visade sig ha varit 90 km/h och när det skjuter på i nedförsbackar ökar farten så klart, förklarar Zetterberg.

Dragbilen fick däremot körförbud.
– Flera samverkande skador i samband med olyckan gjorde att vi tog det beslutet.


I övrigt fann man inga
fel på ekipaget och inte heller på körningen.
– Den var på väg ut ur landet och körde i övrigt gränsöverskridande trafik.

Patrick Zetterberg ville egentligen klampa ekipaget för att senare lotsa det till besiktning, men eftersom den åtgärden är tidskrävande – och med tanke på den pågående yrkestrafikveckan, med flera mål som ska uppfyllas, blev det aldrig så.

Likaså, menar Zetterberg, är det svårt att få bärgning på ett utländskt ekipage eftersom någon måste garantera betalningen.
– Samtidigt var vi oroliga för att ytterligare en lastbil skulle komma för att hjälpa den första att laga skadorna på tanken och då ska de stå där på den smala vägen och göra detta. Risken var också stor att det skulle spillas mer bränsle på marken som ju redan hade sanerats en gång. Det fick icke hända, säger Zetterberg med eftertryck.

Patrick Zetterberg fick senare besked på att Assistancekåren i Eskilstuna hade möjlighet att ombesörja bärgningen, vilket också skedde.
– Ekipaget flyttades till länsväg 214 vid Äs i Katrineholms kommun där en kollega till den olycksdrabbade föraren senare kom för att hjälpa till med reparationsarbetet.

Hur gick det, lyckades man laga dragbilen?
– Det vi kan konstatera är att ekipaget var borta i måndags. Vi hoppas ju så klart att de gjorde som de skulle och åkte till besiktningen för att på så sätt släcka körförbudet, avrundar Patrick Zetterberg.

Om artikeln

Publicerad: 2019-10-24 15:44
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Eskilstuna Miljö Trafikolycka Trafikpolisen