Vid en flygande inspektion i Helsingborg i onsdags, konstaterade bilinspektör Lars-Olof Tuvesson att Adblue-systemet på en bulgarisk dragbil inte fungerande som det skulle. Om det handlade om ett tekniskt fel eller om systemet medvetet hade satts ur spel, kunde man inte konstatera under kontrollen.
– Nej vi gjorde ingen djupare kontroll genom att till exempel leta efter en emulator. Det är ju inte helt otänkbart att tekniken fallerar, säger Tuvesson.
Chauffören var helt oförstående till att systemet inte fungerade. Åkeriägaren likaså. Ovetandes eller ej – för att chauffören skulle få köra vidare, krävde bilinspektören att Adblue-systemet skulle repareras.
Ekipaget lotsas därför till en märkesverkstad i Helsingborg, där det klampas.
Enligt vad tidningen Proffs erfar, beräknade verkstaden att det skulle kosta 40 000 kronor att återigen få avgasreningssystemet i fungerande skick. Åkeriet hade inget annat alternativ än att ta den kostnaden för att få lov att köra vidare.
Men varför blev det inga böter eller andra sanktionsavgifter? Beror det på att både åkeriet och dragbilen är utländska?
– Enligt besiktningsprogrammet om miljökontroll är påföljden ombesiktning vid fel på DeNOx-systemet. En svensk bil hade således också fått ett föreläggande i det här fallet. Vi valde alltså att klampa den här bilen för att försäkra oss om att felet skulle bli åtgärdat, förklarar Tuvesson.
Om bilinspektören däremot hade hittat någon typ av manipulationsutrustning på fordonet så hade påföljderna sett annorlunda ut.
– Då hade det blivit fråga om rapport till åklagare och därmed troligtvis en företagsbot, alltså samma procedur som för en svensk transportör, förtydligar Lars-Olof Tuvesson.