Hög koncentration när, i bakgrunden Thomas Ek, Conny Salestedt, "kunden" och Roger Ogemar kontrollerar en personbil. Foto: Robin Rovina
Efter tre veckors teori varvat med praktiska moment, läser de under en vecka självständigt in föreskrifter och studerar arbetet på en bilprovning. Under den sista, avslutande veckan är det praktik i verkligheten.
– Efter att ha klarat av både ett skriftligt och praktiskt prov, blir de poliser med F1-behörighet som är första steget som trafikpolis med fordonskompetens, förklarar Ogemar. Då får de besiktiga alla lätta fordon, men även göra enklare kontroller av tunga fordon.
Han är mycket nöjd med sina adepter som alla klarade utbildningen med beröm godkänt den 11 oktober.
– De var aktiva, visade intresse och ställde frågor redan från början, säger han vidare.
Positivt är att de själva valt att tacka ja till att gå utbildningen som alltså inte var tvingande, vilket pekar på ett äkta intresse.
Ogemar märker att det som är svårast att lära ut, är bedömningar.
– När ska man anmärka och när inte? Hur långt ska en brist ha gått innan man anmärker. Och de måste ha koll på lagstöd för att veta vad de får anmärka på och vad de får skriva böter på, säger han vidare.
När det gäller fordonsbrister finns det dessutom flera tidsperspektiv för åtgärdande av anmärkningar. En dag, tre dagar eller 30 dagar.
– Det krävs en hel del för att bli färdigutbildad trafikpolis med högre behörigheter såsom F2-besiktningar, kör- och vilotider, lastsäkring, vägning, bred last och internationell trafik. Alla dessa utbildningar som gör dem till specialister, säger han.
Roger Ogemar hade tre elever med sig under praktikveckan och de fick utföra besiktningar av de fordon som togs in. De fick även göra kontroller på både svenska och utländska tunga fordon.
– Då snuddade vi vid exempelvis cabotage- och kombitrafiken, som är nästa steg i utbildningen till specialister. De fick lära sig vilken information som är viktig att ta ut och i vilken ordning. En kunskap de kan använda med en gång om de exempelvis åker ut på en tung rattfylla, säger Roger Ogemar.
Conny Salestedt har varit polis sedan 2006 och kommer från Trafikgrupp 5 i Uppsala. Han ville verkligen in på trafiksidan och har ett bakomliggande motorintresse. Han är också instruktör på polisens MC-utbildningar. Salestedt bekräftar det Ogemar säger om vad som var extra svårt.
– Hela kursen är svår, men inte omöjlig och den ger nya möjligheter att kunna påverka i trafiken, säger Salestedt.
Nu får han utöver att skriva böter, exempelvis även ge besiktningsföreläggande vilket får en direkt inverkan på säkerhet. Han får också gå in i hytter och lastutrymmen utan husrannsakningsorder.
Kommer du att fortsätta tills du uppnår F3-behörighet?
– Inte alls omöjligt. Vi har haft en mycket bra lärare i Ogemar som varit toppen och gett oss utrymme att utvecklas, avrundar den nyutexaminerade F1-polisen Conny Salestedt som vi nu hoppas få höra mer ifrån framledes.
Roger Ogemars förhoppning är att intresset för trafik ska sprida sig i kåren för att väcka intresset för detta hos fler.
– Trafikavdelningarna kan aldrig bli för stora i det här landet med tanke på all trafik som finns och får vi in poliser på trafikavdelningarna, så kommer det nog av sig själv att kunna fylla på även yrkestrafikgrupperna, avrundar en nöjd Roger Ogemar.
Undersökning av manipulerad A-traktor i Polishögskolans lokaler. - Denna A-traktor mätte vi upp till 79 km/h, säger Roger Ogemar. Foto, Roger Ogemar.