När Proffs kontaktar bilinspektör Patrick Zetterberg vid trafikpolisen i Eskilstuna, förklarar han att det allt som oftast handlar om missuppfattningar kring vad som är cabotage och vad som är kombitrafik.
– Inte sällan hävdar man att man kombitransporter, men då avstånden ofta är längre än tillåtet, blir det fråga om cabotage, inte ovanligt otillåten sådan, konstaterar Zetterberg.
Det (i skrivande stund) senaste ärendet med den aktuella transportören utspelade sig i torsdags i förra veckan.
– Vi stoppade det lettiska ekipaget på länsväg 910 vid Berga. Han hade under den senaste veckan utfört två transporter som var längre än 150 kilometer, som ju utgör gränsen för kombinerade transporter, berättar Patrick Zetterberg.
Föraren menar att hans chef sagt att 200 kilometer är okej. Men eftersom det är Transportstyrelsens tolkning som gäller, beslutades det om att transportören skulle betala förskott på sanktionsavgift om 40 000 kronor.
Däremot hade transportören vid kontrolltillfället ingen möjlighet att föra över pengar till förarens eget bankkort.
– Tydligen hade man uppnått gränsen för hur mycket pengar man fick föra över under ett dygn, förklarar Zetterberg.
Ekipaget eskorteras till den kombinerade parkerings- och kontrollfickan vid Malmköping – och klampen åker på.
Dagen därpå lyckas transportföretaget föra över pengarna och ärendet kunde därefter avslutas. Men den luttrade(?) chauffören anar att det inte var sista gången han kom att träffa Zetterberg och hans kollegor.
– Han tog farväl med orden ”på återseende”, avrundar bilinspektör Patrick Zetterberg.