Forskning gör skillnad. Det får besökarna i nya framtidsområdet Future Lounge på årets Logistik & Transport, 5–6 november, se konkreta bevis på.
Satsningen, som görs i samarbete med Chalmers, lyfter fram aktuella forskningsprojekt med hög utvecklingspotential på logistikområdet. Ett av de aktuella projekten är DREAMIT (Digital Accesshantering i Realtid för Intermodala Transporter).
Här demonstreras, med hjälp av en radiostyrd minilastbil, hur man skapar flexibla och kostnadseffektiva incheckningslösningar i hamnterminaler.
– Vi ska simulera ett verkligt flöde, förklarar Stefan Jacobsson.
Projektet har tagit ett helhetsgrepp för att effektivisera containerflödena, även om sjöfarten än så länge inte är direkt involverad.
– Man kan säga att vi stannar där vattnet börjar. Vi har alltså koncentrerat oss på landtransporter, lastbilar och tåg, till och från Göteborgs Hamn, fortsätter Jacobsson.
Chalmers koordinerar projektet där nio olika partners, bland dem tre åkerier och två tågoperatörer, ingår. Systemet är uppbyggt på beacons, små radiostationer som sänder ut Bluetooth-signaler, placerade på strategiska ställen på terminalen: vid in- och utcheckning, lastning och lossning.
I lastbilarnas cockpit finns smartphones med en specialutvecklad app. När appen känner av signalen från en beacon, triggas en timer som då kan mäta hur lång tid olika aktiviteter tar exempelvis som att checka in och ut, att lasta och lossa.
Med den informationen som grund kan processerna optimeras.
– Man kan säga att det handlar om att få rätt resurs vid rätt tidpunkt på rätt plats, säger Stefan.
Bland annat genom att förbättra tidsloggen, exempelvis att terminalen kommer överens med åkeriet eller tågoperatören om att komma vid en viss tidpunkt för att få direktaccess till en viss container. eller om att få tillgång till en så kallad priority lane, som ger förtur i kön när man ska hämta sin container.
Appen kan egentligen göras hur avancerad som helst, berättar Stefan.
– Den kan trigga igång informationsdelning, till exempel kan åkeriet få veta att nu åker lastbilen från terminalen och beräknas vara framme om en halvtimme.
Stefan Jacobsson avslutar.
– Vi ser stora vinningar för åkerier och tågoperatörer men även för terminalen i hamnen, som då kan effektivisera sina flöden och minska kostsamma extra lyft. Det här är ett system alla parter kan tjäna på.
Vill du veta mer om vad Future Lounge är, gör du det här.