Nu återstår det att se vilken respons det bulgariska åkeriet kommer att ge på offerten verkstaden kommer att skicka med krav på förskottsbetalning. Nu återstår det att se vilken respons det bulgariska åkeriet kommer att ge på offerten verkstaden kommer att skicka med krav på förskottsbetalning.

Trafikfarligt ekipage med obesiktigad färdskrivare klampat i Sörmland

Vid 18-tiden tisdagen den 1 oktober kontrollerade Eskilstunas yrkestrafikgrupp ett bulgariskt ekipage. Det slutade med eskort till verkstad, teknisk klampning, böter och efterföljande färdskrivarbesiktning. De spruckna bromsskivorna underkändes i Skåne redan i mars.

Det var mellan Malmby och Stallarholmen som fordonet, med CMR på inkommande last från Danmark, kontrollerades, Bilinspektör Patrick Zetterberg upptäckte att båda bromsskivorna fram var genomspruckna.
– Det var bara en tidsfråga innan de gått sönder helt. Dessutom hade de i mars månad underkänts i Skåne, säger han.
Åkeriet ville ha en vecka till på sig att fixa skivorna, men det fick de naturligtvis inte taget att det mellan mars och oktober är mer än ett halvår.

Färdskrivaren skulle ha besiktigats i maj, men det hade inte gjorts och måste alltså göras när fordonets körförbud upphävts.
– Föraren fick dessutom böter om 8 500 kronor för att ha kört utan förarkort, inte angett landskod samt brott mot kör- och vilotiderna, säger Zetterberg vidare.

Efter kontrollen eskorterades ekipaget till en lastbilsverkstad i Strängnäs och klampades där. Det är en teknisk klampning vilket innebär att klampen inte tas av förrän felet åtgärdats.
– Om nu ägaren vill reparera på någon annan verkstad, får han bärga den dit och vi får åka med och sätta på klampen igen. Den kommer att sitta där den sitter tills vi får bevis på att bromsarna åtgärdats, säger avrundar Patrick Zetterberg.

Det är till P10 Lastbilsverkstad i Strängnäs fordonet eskorteras. Det hör till ovanligheterna att de får ta hand om utländska lastbilar på det här sättet, säger ägaren Thomas Lövstad Holmlund. Vad händer nu? Kommer ni att få betalt?
– Nu kommer jag att göra en offert på reparationen. Summan kan landa på runt 20-25 000 kronor beroende på hur illa det ser ut. Offerten skickar vi till ägaren och innan summan finns insatt och synlig på vårt konto, påbörjar vi inte något arbete, säger han till oss.

Thomas tycker det är bra att dessa fordon påkoms och kommer bort från vägarna då de utgör en säkerhetsrisk för alla och bidrar till osund konkurrens. Vi återkommer om ärendets utveckling.

Om artikeln

Publicerad: 2019-10-02 16:33
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Eskilstuna Färdskrivare P10 Lastbilsverkstad Spruckna Bromsskivor. Polisen