Cabotagetransporter som inte utförs enligt gällande regler är idag inget som vare sig branschen eller trafikpolisen längre höjer på ögonbrynen åt. Enligt vad Proffs erfar, är det Helsingborgspolisen som tagit på sig ledartröjan.
– I år har vi tagit uppskattningsvis ett 65-tal otillåtna cabotage, förklarar gruppchefen Farid Umeflod för tidningen.
Ungefär samtidigt som han berättar det, stoppas ett DHL-ekipage på väg söderut av trafikpolisen i Helsingborg. Den ukrainske föraren hade lastat i Göteborg och var på väg till Helsingborg med godset.
Men i höjd med Långeberga tog resan slut.
– Vi kunde inledningsvis konstatera att det fanns flera brister i frakthandlingarna och senare framkom det dessutom att även antalet inrikes transporter var för många, åtta stycken totalt, förklarar trafikpolis Sören Johansson för Proffs, som är på plats på kontrollplatsen.
Förskottet på sanktionsavgift, 40 000 kronor, betalades senare under tisdagen, innan ekipaget behövde klampas. Därefter kunde transporten fortsätta med en annan, ”laglig” dragbil.