WEBB-TV
Undermålig lastsäkring och otillåtet cabotage. Inte många rätt på transporten som var på väg från Polen till Ramsele. Foto: Göran Rosengren Undermålig lastsäkring och otillåtet cabotage. Inte många rätt på transporten som var på väg från Polen till Ramsele. Foto: Göran Rosengren

Dålig lastsäkring slutade med cabotage och klampning utan tidsbegränsning

Under onsdagen plockas två polska trailerekipage in för kontroll av trafikpolisen i Helsingborg. De båda har samma typ av last och det är också den som får polisen att intressera sig för ekipagen. Lastsäkringen ser misstänkt dålig ut.

Ekipagen ställs upp på kontrollplatsen vid Långeberga. På de båda öppna trailrarna ligger armeringsjärn av varierande längd och konstruktion. Vid en närmare titt visar det sig, precis som polisen initialt misstänkte, att stora delar av godset knappt sitter fast – och att förstängning saknas på flera delar av lasten.

Intrycket vi får när vi tittar på godset är att trailern är helt fel lastbärare för transportuppdraget.
– Jag detta är under all kritik, konstaterar trafikpolis Sören Johansson.

Chauffören av det ena ekipaget får 1 500 kronor i böter. Likaså får han inte lämna platsen förrän lastsäkringen är grejad. Den andre chauffören fick samma bötesbelopp, men hans tidigare transportuppdrag i veckan gjorde att Johansson snart misstänkte att transporten var en otillåten cabotagetransport.

Ett invecklat förhör tar vid med hjälp av tolk. Föraren berättar när han kom till Sverige, men att det sedan har skett flera rockader med både dragbilar och trailrar. Dokumentationen har dessutom flera brister, för att göra en lång historia kort.

Det här ekipaget körde förvisso inte en otillåten cabotagetransport. Däremot var lastsäkringen bristfällig och därför klampades ekipaget tills dess godset är säkrat enligt lagkraven. Foto: Göran Rosengren

Åkeriet kontaktas och polisen förklarar att man nu vill ha 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift. Förarna betalade sina respektive böter på onsdagen och dagen därpå, igår, betalades förskottet.

Även för ekipage nummer två gäller kravet på att säkra lasten innan färden får fortsätta – även om förskottet nu har betalats.

Båda ekipagen står i skrivande stund klampade och så kommer det att förbli tills lastsäkringen uppfyller kraven. Om det ens är möjligt på de aktuella lastbärarna. Och i det här fallet gäller ingen 36-timmarsgräns.
– De får stå klampade så länge det behövs, förklarar Sören Johansson.

Godset var på väg från Polen till Ramsele i Västernorrlands län.

PROFFS WEBB-TV

Se filmen – så här såg det ut:

Om artikeln

Publicerad: 2019-11-22 16:02
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Lastsäkring Lastsäkring i fokus Trafiksäkerhet Transportfusket Webb-TV