David Grahn är nöjd med att Viking nu ska rätta till det som blev fel.
Den 16 maj 2019, behöver chaufför David Grahn assistans i Västerås. Han ringer Assistansbolaget som säger att de ska skicka en bärgare från Viking. David påpekar då att Viking inte har tungbärgare i Västerås. Assistansbolaget framhärdar, men tio minuter efter samtalet, ringer Ramströms Bilbärgning upp.
Ramströms befinner sig alldeles i närheten.
– De kom direkt och inom en timme var allt klart, säger David. Jag frågade vad det skulle komma att kosta och de svarade att de skulle debitera 1 timmes arbete.
När vi kontaktar Ramströms bekräftar de uppdraget och att de fakturerat uppdragsgivaren 1 timmes arbete. En summa på cirka 1 600 kronor, säger de till David. Vad vi erfar från Ramströms, har de inte fått uppdraget direkt av Viking, utan istället via en kollega.
I juli skickar Viking sedan en faktura till David. Den är på över 9 000 kronor inklusive moms. David kontaktar omgående Viking.
– Klockslaget för när jag ringde stämmer, men arbetet var slutfört inom en timme. Trots det debiterar de tre timmars arbete med framkörning, vilket jag givetvis bestred. Då sade de att de skulle kolla upp saken, säger David.
Viking återkommer och säger att bärgaren utgått från deras station i Köping och att man därför korrigerar tiden till 2,5 timme vilket ger en faktura på cirka 7 500 kronor som de frågar om han kan acceptera.
– Men assistansen kom ju inte från Köping, protesterade jag och krävde en förklaring av dem och att jag annars kommer att polisanmäla fakturan som bluffaktura, säger David.
Samtalet slutar med att Viking hänvisar David till allmänna reklamationsnämnden. Han vänder sig till Konsumentverket som rekommenderar honom att betala en summa på 2 500 kronor till Viking. Något han också har gjort i tid.
– Men nu kommer påminnelserna och senast idag fick jag av inkassobolaget Lindorff en faktura på 5 300 kronor, säger David Grahn
När vi tar kontakt med Viking, återkopplar Lars Ahlstedt, chef för Viking Sverige. Han har tagit del av händelsen samt fått våra frågor. Han berättar att Ramströms anlitades av Vikingstationen för att ge kunden snabbare assistans.
Lars Ahlstedt har förståelse för att kunden ser det som orimligt att bli debiterad tre timmar för ett arbete som tog betydligt kortare tid.
– Det som blivit fel i detta fallet är kommunikationen internt hos bärgningsstationen brustit vilket resulterar i att Viking inte haft tillgång till rätt och komplett information som ledde till en faktura som inte återspeglar uppdraget. Att kontakta en närliggande station för att ge kunden en snabbare service var en bra lösning för alla parter, förklarar Lars Ahlstedt.
Vikings ekonomiavdelning tar inom kort kontakt med David för att reda ut det hela och säkerställa att ärendet blir rätt.
David är nöjd med att Viking nu tänker rätta till felet, men funderar på vad som hänt om det inte varit just han som drabbats.
– Ett större företag hade kanske inte tittat närmare på fakturan utan istället betalat den. Och alla har vare sig tid eller förmåga att bestrida en faktura såsom jag gjorde. Att bestrida en faktura kan bli både tidskrävande och kostsamt, avrundar David Grahn som tycker rätt ska vara rätt.