Under söndagseftermiddagen den 17 november, konstaterade yrkestrafikgruppen att ovanligt få tunga fordon rörde sig på E18. En svensk lättlastare togs in för vägning och visade sig vara 580 kg för tung.
– Dessutom var påbyggnadsramen sönderrostad varför fortsatt färd med last förbjöds, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Föraren fick böter för överlasten och fordonet fick ett föreläggande om reparation.
Framemot kvällen drog en äldre, svenskregistrerad tvåaxlad dragbil till sig kontrollanternas uppmärksamhet. Under kontrollen visade det sig att föraren var från Nordmakedonien, hade ungerskt körkort, talade endast serbiska och körde för en svensk åkare av Nordmakedonskt ursprung.
Dragbilen, en äldre Volvo, hade tidigare varit registrerat i Bulgarien.
– Fordonet var nu alltså svenskregistrerat, men detsamma gällde inte färdskrivaren som fortfarande innehöll det bulgariska registreringsnumret. Åkeriet hävdade att man glömt ändra detta, säger Roger Ogemar.
En magkänsla hos Ogemar gjorde att man även ville titta under bilen varför den parkerades över gropen.
– När vi kom under fordonet, måste vi backa eftersom vi upptäckte att ett däck höll på att separera, säger Roger Ogemar.
Trailern fick ställas av och fordonet belades med tekniskt körförbud samt klampades eftersom det inte fanns något reservhjul att tillgå under kvällen.
Klampning på grund av tekniskt körförbud har ingen tidsbegränsning. Felet måste åtgärdas innan klampen låses upp. Besiktning av färdskrivaren har redan bokats hos Wist i Västerås.
Kontrollen av en svensk lättlastare ledde till ett utlänningsärende när föraren visade upp en fotostatkopia på ett kirgiziskt körkort
– Föraren var dessutom asylsökande, men hade fått avslag och skulle utvisas, säger Ogemar.
Föraren omhändertogs och låstes in i väntan på vidare transport till Migrationsverkets förvaring under morgondagen. Efter kontakt med företaget som äger fordonet, fick man veta att någon annan under natten skulle hämta fordonet.
Ägaren ställde sig också frågande till varför föraren inte fick köra vidare och hur det här påverkar de två andra vitryssarna han anställt. Ogemar informerade då om att tredjelandsförare, alltså förare från länder utanför EU, inte för köra yrkesmässig trafik utan förartillstånd.
– Då säger han att de två vitryska förarna nog har sådana tillstånd och att det är hans advokat som ordnat med det, avrundar bilinspektör Roger Ogemar som av erfarenhet har anledning att vara kritisk till sådana påståenden.
Det trasiga däcket innebar att trailern fick ställas av och fordonet belades med tekniskt körförbud samt klampades eftersom det inte fanns något reservhjul att tillgå under kvällen. Foto: Roger Ogemar