Fordonet på bilden tillhörde år 2015 Transscandinavian Carriers och bilden togs efter att en av företagets chaufförer misstänktes för att för den norska polisen ha visat upp ett falskt körkort. Foto: Statens vegvesen, arkivbild Fordonet på bilden tillhörde år 2015 Transscandinavian Carriers och bilden togs efter att en av företagets chaufförer misstänktes för att för den norska polisen ha visat upp ett falskt körkort. Foto: Statens vegvesen, arkivbild

Göteborgsåkeri riskerar 155 000 i sanktionsavgift efter färdskrivarfusk

Transportstyrelsen: Har hittills fått 836 000 kronor i sanktionsavgift

Den svenske åkeriföretagaren som vi skrev om den 13 november, är enligt Allabolag.se involverad i fem aktiva bolag. Fyra av dessa bedriver enligt sajten transportverksamhet varav tre som aktiebolag och ett som handelsbolag. Endast två av bolagen har yrkestrafiktillstånd. Under de senaste sex åren har de tre aktiebolagen fått betala sammanlagt 836 000 i sanktionsavgifter. Ett nytt ärende ligger för utredning hos Transportstyrelsen, något som kan komma att kosta ett av bolagen ytterligare 155 000 kronor.

De tre aktiebolagen som är av intresse för den här artikeln är Transscandinavian AB, Transscandinavian Carriers AB och Transscandinavian Logistics AB.

För några år sedan var Transscandinavian Carriers aktuellt i Proffs efter att en av företagets chaufförer misstänktes för att för den norska polisen ha visat upp ett falskt körkort. Åkeriets företrädare hävdade då bestämt att den norska polisen inte talade sanning. Polisen å andra sidan läste upp förhörsprotokollet för Proffs, där det framgick att föraren hade erkänt gärningen.

Den 29 september i år stoppades återigen ett av Transscandinavian Carriers ekipage av polisen i Västra Götaland. Polisen fattade då bland annat misstanke om att chauffören, även den här gången en polsk medborgare, använde sig av dubbla förarkort. Något som föraren snart också erkände för polisen.

Av överträdelserapporten framgår bland annat att föraren haft körtider på närmare 29 timmar vid ett tillfälle samt en dygnsvila på knappt fem timmar vid ett annat tillfälle.


Tidningen Proffs har begärt ut
samtliga ärenden från Transportstyrelsen som har lett till, alternativt kan leda till sanktionsavgift. Det blir en diger läsning, där vi bland annat konstaterar att bolagen sammanlagt för tio ärenden har fått betala 836 000 kronor i sanktionsavgift till Transportstyrelsen.

Att uträkningen stämmer, bekräftas av Transportstyrelsen som har fått ta del av den före publicering.

Ett elfte ärende är på gång utredas av Transportstyrelsen, det som grundar sig på kontrollen den 29 september i år. Om myndigheten kräver det belopp som polisen räknat samman i den rapport som Proffs har tagit del av, kommer totalsumman att landa på 991 000 kronor.

Sanktionsavgifterna har utkrävts av Transscandinavian AB och Transscandinavian Carriers AB.

Idag är det endast Transscandinavian Carriers AB och Transscandinavian Logistics AB som har yrkestrafiktillstånd, Transscandinavian AB har inga.

Carriers tillstånd har utrymme för 30 fordon (samt gemenskapstillstånd med 23 fordonskopior), men har endast anmält åtta på det nationella. Logistics har utrymme för 16 fordon (samt gemenskapstillstånd med 1 fordonskopia), men även i det bolaget har endast åtta anmälts på det nationella tillståndet. Och dessa anmäldes i år (februari). Enligt Transportstyrelsen fanns inga fordon anmälda på Logistics tillstånd under 2018.

Förra året hade de båda bolagen Carriers och Logistics sammantaget tre (3) anställda enligt den koncernstruktur som står att finna på ”hitta.se”. Enligt Allabolag.se hade man en sammanlagd omsättning på 53 943 000 kronor, varav Carriers stod för merparten – lite drygt 46 miljoner.

Med idag endast åtta anmälda fordon på det nationella godstillståndet, kontaktar vi återigen Transportstyrelsen för att kontrollera hur det såg ut förra året. Enligt myndighetens uppskattning (inga exakta siffror) hade Transscandinavian Carriers då omkring 16 fordon anmälda på sitt nationella tillstånd. Dessa avanmäldes dock under 2018 och de nu åtta anmäldes i princip alla under slutet av året.

Transscandinavian AB har på Allabolag.se ingen redovisad omsättning för 2018. ”Informationen saknas eller är felaktig i bokslutet 2018–06: Flera brister”, läser vi på sajten.

Proffs har haft kontakt med bolagens företrädare samt skickat frågor till honom via mejl. Han skulle återkomma före kl. 16 idag, men det har han inte har gjort.