Thomas Morell grundar sin frågeställning till Tomas Eneroth bland annat på ett studiebesök som Morell gjorde hos trafikpolisen under en dag i Helsingborgs hamn. Men han hänvisar även till händelser som Proffs har skrivit om tiden efter studiebesöket.
”I en artikel kan man läsa om maskindelar med vikter på mellan 1,2 och 1,5 ton styck som saknat all form av lastsäkring. En annan artikel beskriver två transporter med armeringsjärn i varierande godsstorlekar. I dessa fall var lastsäkring och förstängning obefintlig eller otillräcklig.”, skriver han.
Morell menar att ett skäl till att det slarvas med lastsäkringen torde vara de anmärkningsvärt låga böterna. ”Boten är i dagsläget enbart 1 500 kronor. En utländsk förare riskerar inte heller någon åtgärd på sitt körkort, vilket drabbar en svensk förare om denne blir bötfälld för otillräckligt säkrat gods.”.
Frågan till Tomas Eneroth lyder:
”Avser ministern att vidta åtgärder för att höja böterna för bristfällig säkring av last?”
Senast den 11 december måste ministern ha återkommit med sitt svar.