Elektrifiering, självgående lastbilar och uppkoppling är enligt Martin Lundstedt vad som nu driver lastbilsindustrin framåt. Han visade bland annat på den hyttlösa elektriska Veramodellen som ett exempel som täcker alla dessa tre teknikområden.
– Men även med dessa nya trender så har dieselmotorn och annan befintlig teknik mycket kvar att ge. Också lastbilsförare kommer att förbli fortsatt viktiga, sade Martin Lundstedt.
– Med 8 miljarder människor som år 2030 lever i en alltmer digitaliserad värld så kommer transportbehovet att fortsatt öka för både varor och människor. Men det måste bli betydligt mer hållbart för att vi ska kunna lämna över världen i gott skick till kommande generationer, fortsatte Martin Lundstedt.
Lundstedt pekade på flera fenomen som driver branschomvandlingen:
- Fordonen används bara under cirka 25 procent av tiden under sin livscykel och är overksamma resten av tiden.
- Endast cirka 40-50 procent av den tillgängliga lastkapaciteten används i realiteten. Detta innebär i teorin att betydligt mer av ett fordons livslängd skulle kunna användas till att forsla gods.
- Bara 5-10 procent av det totalt förbrukade bränslet används till att flytta gods.
- Vägnäten utnyttjas till sin fulla kapacitet endast 5 procent av tiden och är då bara till 10 procent täckta med fordon.
- Nästan sju procent av alla trafikolyckor i USA involverar en tung lastbil och cirka 12 procent av alla dödsolyckor i landet.
– Volvo satsar starkt på säkerhet som fortsatt främsta prioritering. Samtidigt ger de nya teknikerna en stor potential för både ökad effektivitet och produktivitet, avslutade Martin Lundstedt.
Senast en Volvochef höll föredrag inför HDMA var på MATS-utställningen i Louisville i mars 2015 när Olof Persson talade i ungefär samma termer. En månad senare hade han fått lämna toppjobbet på Volvo när nyheten kom att dåvarande Scaniachefen Martin Lundstedt utsetts till att leda Volvokoncernen.