Förutom att ha kört för mycket, kände föraren inte till att det för lastbil med släp är 80 km/h som gäller i Sverige. Foto: Roger Ogemar Förutom att ha kört för mycket, kände föraren inte till att det för lastbil med släp är 80 km/h som gäller i Sverige. Foto: Roger Ogemar

Turkisk förare fick böta 18 750 kronor efter ”maratonkörning”

Fredagen den 22 november var Köping arbetsplats för yrkestrafikgruppen från Västerås. Arbetspasset inleddes med ett antal kontrollerade fordon utan anmärkningar, men säg den glädje som varar. Bland annat fick ett turkiskt ekipage stå i skamvrån med grova överträdelser av kör- och vilotiderna både i Sverige och utomlands.

En kollega till bilinspektör Roger Ogemar hittade en tvåaxlad, lettisk dragare med en trailer lastad med järnskrot. Ekipaget vägdes.
– Bruttovikten överskreds med 11,4 procent vilket renderade i böter till föraren, men han valde att försöka förhala betalningen, säger Ogemar.
När polisen tröttnade och ställde fram en ilsket gul hjulklamp bredvid fordonet, betalade han inom två minuter.

Ett svenskregistrerat dragbilsekipage togs in. Trailern tillhör en just nu högaktuell speditör.
– Fordonsskatten var inte betald vilket gav böter till ägaren och ekipaget fick inte rulla vidare förrän det verifierats att skatten betalats, säger Roger Ogemar.

Hur positivt dagens kontroller än inleddes, blev summeringen av dagens kontroller, som så många gånger förut, mörk. Denna gång var det ett turkiskt ekipage som fick stå längst in i skamvrån.

Förarens efterlevnad av kör- och vilotider lämnade mycket att önska.
– Han hade ett flertal gånger kört nästan oavbrutet i upp till 24 timmar, haft dygnsvilor på under fem timmar samt inte heller haft veckovila förrän efter ett tiotal körpass. Han hade inte haft godkända veckovilor under den senaste månaden, säger bilinspektör Roger Ogemar.

Eftersom överträdelserna gjorts både i Sverige och utomlands, blev det både böter och sanktionsavgifter på totalt 18 750 kronor, hastighetsöverträdelsen inräknad.
– För körtidsöverträdelserna begångna i Sverige får han böter medan de i utlandet ger sanktionsavgift, förklarar Roger Ogemar.


Föraren erkände på plats och verkade
inte särskilt överraskad över att han måste betala. Han hävdade bara att åkaren sagt till honom att köra.
– Han sade sig inte heller känna till att han endast får köra 80 km/h med lastbil och släp i Sverige, säger Ogemar.

Föraren fick problem med att hitta ett betalkort som kunde hantera beloppet varför betalningen fick vänta till eftermiddagen då problemet löstes. Ekipaget klampades också för att föraren skulle ta ut en godkänd veckovila.

Hur har han orkat köra så mycket i sträck? Droger?
– Med tanke på hur mycket han kört och hur lite han vilat den senaste månaden är det konstigt att han kunde stå upp. Men nej, han visade inga tecken på att vara drogpåverkad, avrundar Roger Ogemar.

Om artikeln

Publicerad: 2019-11-25 16:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Kör- och vilotider Överlast Sanktionsavgift Skatteskuld Trafikpolisen Transportfusket Västerås