Gång på gång på gång stoppar yrkestrafikgruppen transporter som landar i otillåtna cabotage. Många av dessa hävdas först vara kombitransporter, men uppfyller sedan inte kraven för kombidirektivet.
Tisdagen den 17 december är det emellertid ingen kombitransport som blir ett cabotage.
– Nej, det var en så att säga renodlad cabotagetransport, säger Patrick Zetterberg som stoppade det lettiska ekipaget på riksväg 55 vid Strängnäs som är tomt efter att ha slutlossat i Katrineholm och är på väg norrut.
Först visar föraren upp frakthandlingar på tre cabotagetransporter, men när Zetterberg jämför vad färdskrivaren berättar med det föraren säger, stämmer det inte överens. När föraren står inför fullbordat faktum, tar han fram en fraktsedel för en fjärde transport.
– Visst såg jag att det var ännu fler transporter gjorda, men det är ju samma pris så jag ville inte ödsla mer tid på resten, säger Zetterberg.
Vare sig åkeriet eller föraren motsatte sig att de påkommits köra olagligt och i väntan på att förskottet på sanktionsavgiften om 40 000 kronor skulle betalas, klampas ekipaget tills nästa dag då pengarna kom in.
Patrick Zetterberg känner sig luttrad inför det ständiga fuskandet och okunskapen de möter när de kontrollerar ekipagen. Och det finns en frustration över att vara så få som kontrollerar vilket minskar risken att åka fast vilket i sin tur leder till att fuskarna inte blir tillräckligt avskräckta.
Om ni hade fått arbeta med endast er linjeverksamhet, hade det kunnat få en avskräckande effekt? Han tvekar.
– Idag är vi så få i yrkestrafikgruppen att även om vi bara kontrollerar yrkestrafiken, räcker tiden inte till för att fuskarna ska bli avskräckta, säger han.
I Norge är många stationer bemannade dygnet runt och det finns personal, men Zetterberg, som gjort studiebesök hos kollegerna i Norge, ser att de har andra saker att brottas med där.
– En norsk bilinspektör har inte alls lika stor befogenhet som en svensk bilinspektör har, konstaterar han. Exempelvis gör de inte alkoblås och kontrollerar inte förarens dokument eftersom det har de inte mandat för.
Finns ingen behörig på plats, kan ingen åtgärd vidtas och eventuella fuskare kan rulla vidare.
Förutom mer personal och kontrollverksamhet dygnet runt, undrar vi om en svensk variant av tyska BAG kan vara något för Sverige? Det tycker inte Zetterberg. Han vill att trafikpoliserna ska finnas kvar under Polismyndigheten och där få arbeta med just trafiken.
Lite som SÄPO, menar du?
– Ja, ungefär så. De arbetar med sina uppdrag under Polisens tak. Om det uppstår situationer, kan och ska de rycka in, men de kommenderas exempelvis inte ut att vakta fotbollsmatcher, avrundar Patrick Zetterberg.