Undersökningen genomfördes under oktober/november och över 1000 personer deltog för att kora det bästa kaffet längs med de svenska vägarna. Aktörerna som jämfördes var McDonalds, Max Hamburgare, Circle K, OKQ8, Preem och Shell/ Välkommen in.
Svenskarna är ett av världens mest kaffedrickande folk och Circle K serverar över 10 miljoner koppar kaffe årligen till bilister över hela landet. I den nya undersökningen tyckte över 1000 svenskar till om vilket kaffe som smakar bäst.
Deltagarna fick bedöma kaffets helhetsupplevelse, kaffets smakprofil i detalj och till sist göra en helhetsbedömning av själva kaffepausen. Circle K fick högst poäng i samtliga tre kategorier
Anna-Karin Thörne, Kategorichef Kaffe Circle K.
– Det här är förstås oerhört glädjande! Vi arbetar aktivt med att utveckla vårt sortiment och genomför just nu en omfattande satsning på ett nytt butikskoncept med större fokus på kaffe, mat och service. Det senaste året har vi satsat mycket på att hitta småskaliga och hållbara kaffeleverantörer, som dessutom främjar kvinnligt företagande. Vi lägger stor vikt vid att vårt kaffe ska ge den bästa smakupplevelsen, och vi väljer noga ut våra bönor för att kaffet ska få just den smak och arom som vi önskar. Att vi nu får högst betyg jämfört med renodlade matkedjor är ett fint kvitto på att vårt arbete med att erbjuda ett så bra och gott kaffe som möjligt lönar sig, säger hon.
I undersökningen jämfördes sex olika kedjor med närvaro längs Sveriges vägar. McDonalds, Max Hamburgare, Circle K, OKQ8, Preem och Shell/ Välkommen in. Deltagarna fick besöka en slumpvis tilldelad kedja för att köpa en kopp kaffe. Därefter har de bedömt sin upplevelse med hjälp av frågor som skickats till deras mobiltelefon. Varje deltagare har blivit ombedd att dricka sitt bryggkaffe på det sätt som de vanligtvis skulle göra, beroende på tycke och smak.
Cecilia Platzack på Kantar Sifo.
– När bedömningen sker i direkt anslutning till en realistisk händelse avspeglar testet verkligheten. Att låta konsumenten testa endast en kopp kaffe från en kedja, ett så kallat monadiskt test, gör att vi undviker rena jämförelser. Varje kedja har blivit utvärderad på sina egna meriter, och alltså inte om de erbjuder ett bättre eller sämre kaffe än det konsumenten senast smakade, säger hon