Samarbetet, som startar den 5 december, planeras att till en början att lanseras i Stockholm och Göteborg. Hemleveranserna kommer utgå från DHL:s utlämningsställen och bokas via appen MinaPaket för att sedan via Urb-it levereras till önskad adress.
Urb-it, som driver sin verksamhet helt utan fordon och lager, tillhandahåller kurirer som hämtar direkt från existerande butiker eller lager, och därifrån levererar till fots eller genom kollektivtrafik.
Jonas Lindell, vd på DHL E-Commerce Solutions.
– Samarbetet med Urb-it ger en fin möjlighet för oss att fortsätta utveckla erbjudandet mot våra kunder. För oss har det varit extra viktigt att hitta en samarbetspartner som kan tillgodose våra högt ställda krav på gröna leveranser, vilket Urb-it kunde tillgodose, säger han.
Urb-it är inspirerat av Ubers plattformsmodell med kurirer och vi vill veta om DHL om DHL har försäkrat sig om att Urb-it och deras kurirer, inte gör samma misstag som delar av Ubers verksamhet kantades av och som ledde till tingsrättsdomar och även till att Uber förbjöds i vissa länder.
Det är Lina Karlsson, Product manager B2C på DHL, som svarar på frågorna och hon säger att Urb-it betalar rättvisa löner, arbetsgivaravgifter, pension, semesterersättning och försäkring för varje ”urber” efter utfört uppdrag.
Ersättning per uppdrag är helt transparent för transportörerna som kan se detta inför varje uppdrag innan de väljer att tacka ja till uppdraget.
– Urb-it säkerställer även att skatter och arbetsgivaravgifter betalas av alla transportörer via vår partner Frilans Finans. säger hon vidare.
Frilans Finans får in uppgifter om vad som ska betalas ut till ”urbers” och säkerställer att det som betalas ut är skattat och klart.
– Persontransportörerna behöver alltså inte ombesörja detta själva. Urb-it säkerställer att vi agerar i enlighet lokala lagar och regler i Sverige, Frankrike och England, förklarar hon.
Vad körkortsbehörigheter angår, använder sig inte Urb-it av motordrivna fordon för några transporter. Leveranserna sker till fots, med cyklar och kollektivtrafik.
– Därför krävs inga körkortsbehörigheter eller körerfarenhet, avrundar Linnea Karlsson.
Foto: DHL