Johan Ebefors, vd på Sandahls Goods & Parcel AB. Foto: Sandahls Goods & Parcel AB
Det är snart 2020 och säkerheten på och utmed våra vägar verkar inte bli bättre trots politiska uttalanden och utredningar. Tvärtom. Risken för överfall och inbrott finns ständigt närvarande där chaufförerna arbetar.
Inbrott i lastbärare, bränslestölder och kommer någon att överfalla dig när du mitt i natten tankar på en enslig station eller när du behöver gå på toaletten. Risken finns ständigt där, det är uppenbart.
Johan Ebefors, vd på Sandahls Goods & Parcels AB, är inte bara bekymrad. Han är även arg över att hans och andras chaufförer inte ska kunna ta sin vila i lastbilshytten och känna sig trygga.
– Vi har dagligen ett 15-tal förare som tar sin nattvila i hytten framför allt i Stockholm och Mälardalen, säger han. Risken för rån och överfall skapar otrygghet och dålig arbetsmiljö, säger han till Proffs.
Det ständiga stressandet mot kör- och vilotidsklockan för att så effektivt som möjligt använda tillåten körtid gör att förare ofta, mot sin vilja, blir tvungna att stanna över natten på platser de vet har dåligt rykte.
Bristen på säkra uppställningsplatser, eller ens plats att stå alls i ett området som i alla fall är hyfsat lugnt, är påtaglig och saknas helt i vissa kommuner.
– Bland de lugna områdena vi tidigare använt oss av, har allt fler belagts med parkeringsförbud även nattetid, säger han. Jag förstår inte vitsen med parkeringsförbud nattetid i industriområden.
Johan Ebefors har full förståelse för behovet av parkeringsförbud dagtid, men förbud på natten då det inte är någon större aktivitet i dessa områden anser han inte fyller någon funktion då det största behovet av nattvila infaller mellan klockan 21.00 – 06.00.
Hans egna förare frågar dagligen trafikledningen var de kan ta sin nattvila. Många förslag går bort direkt eftersom platserna har fått dåligt rykte efter tidigare tillgrepp. Förslagen till bra platser visar sig inte sällan vara ställen där det numera råder parkeringsförbud även på natten.
– Ingen vill vakna på morgonen med en böteslapp i rutan, säger Johan Ebefors. Det har gått så långt att vi har sagt till chauffören att chansa om han känner sig trygg där och att vi betalar eventuella böter.
Åkeriet har drabbats av flera tillgrepp under åren, men ett tillfälle nyligen sticker ut och pekar på den negativa utvecklingen. Chauffören sover i fordonet och vaknar av rörelse i ekipaget och tittar försiktigt ut.
– Det pågår inbrott i hans ekipage och ute på gatan står en person med en AK5:a och håller vakt. Hur ska man kunna sova efter en sådan händelse och sedan orka jobba dagen efter, frågar sig Johan Ebefors.
Johan Ebefors och andras chaufförer runt om i landet, kämpar och sliter dagligen för att göra ett så bra jobb som möjligt.
– Är det verkligen såhär det ska vara att köra lastbil i Sverige idag? Att buset styr gatorna och vägarna som är chaufförernas arbetsmiljö, undrar han.
Han förklarar att Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att se över infrastrukturen vad säkra parkeringsplatser beträffar, men tycker inte han märker något av det.
– Problemet har ju ökat i och med att flera kommuner sätter parkeringsförbud på sina gator nattetid. Vi betalar gärna för att få parkera om det funnits ett system för det, säger han.
Johan Ebefors pekar på det tunga, politiska ansvaret som inte verkar tas på tillräckligt allvar.
– Likväl ska godset fram så fort som möjligt, avrundar Johan Ebefors, vd på Sandahls Goods & Parcel AB.
Foto på Automatkarbin 5: Armémuseum
Vapnet på fotot har inget samband med den händelse som redovisas i artikeln. Foto: Armémuseum