Tidigt på förmiddagen måndagen den 16 december passerade en polskregistrerad 3,5-tonslastbil, en så kallad lättlastare, Västerås. Bilinspektör Tommy Roos, en del av yrkestrafikgruppen i Västerås, var på väg till kontrollplats Karleby och tyckte ekipaget såg intressant ut primärt för vägning, men även för kontroll av yrkestrafikreglerna.
Fordonet togs in på kontrollplatsen och bilinspektör Roos magkänsla visade sig stämma även denna gång. Vågen stannade på 34 procents överlast, men det slutade inte där.
Det var en nationell transport, alltså gods mellan två svenska företag.
– Enligt Yrkestrafiklagen och förordningen ska det vid den här typen av transport finnas ett yrkestrafiktillstånd, säger Tommy Roos. Ett sådant saknade företaget
Föraren informerades om att transporten var olaglig och att den inte fick fortsätta. Därefter följde ett antal kontakter med företaget i Polen samt med en kvinna i södra Sverige.
– Hon förstod inte vad som var fel och hänvisade till att det ”ju rullar så många sådana bilar i Sverige, så det är väl bara att använda dem”, säger Tommy Roos.
Åkeriet bestämde sig i alla fall för att lösa problemet genom att skicka en annan lättlastare för att ta över, men det blev inte riktigt rätt ändå.
– Fordonet de skickade var också polskregistrerat, säger Tommy Roos med en suck och ansåg sig behöva få åkeriet att förstå att det var allvar.
För att visa åkeriet att det var allvar, klampades fordonet i väntan på ett fordon som uppfyller gällande krav för nationell transport.
– Klampen får sitta kvar tills dess, avrundar Tommy Roos.
Strax efter klockan 16.00 åker man ut till kontrollplatsen för att låsa upp klampen då ett svenskregistrerat fordon kommer för att ta över lasten.