Den 27 november kontrollerade Västerås yrkestrafikgrupp det danska åkeriet som tidigare brutit mot cabotagedirektivet. Otillåtet cabotage blev det även denna gång. Åkeriets representant känner man väl till i dessa sammanhang från ett antal andra tillfällen även då han arbetade på ett annat företag.
Den 28 november, var det yrkestrafikgruppen i Eskilstunas tur att stoppa en av åkeriets andra dragbilar vid Folkestaterminalen i Eskilstuna.
– Något otillåtet cabotage blev det inte eftersom föraren kunde styrka att han kommit in till Sverige den 16 november med en internationell last i form av 20 liter AdBlue från åkeriet i Danmark till åkeriet i Malmö, berättar bilinspektör Patrick Zetterberg.
En inkommande last av 20 liter AdBlue är idag lagligt, konstaterar Zetterberg.
– Att det där ens är möjligt är rena tramset, tycker han och vill att saken ska adresseras.
Samtidigt ser han svårigheterna med att dra gränsen för hur lite vikt eller ens för vilken last som ska räknas som en ”riktig” transport.
– Det måste finnas någon form av rimlighet i det hela, tycker han.
Tillbaka till kontrollen där den ukrainske föraren visade upp två förartillstånd från två olika polska åkerier han kör för, dock inget från det danska åkeriet. Det är lagligt att ha flera förartillstånd om du kör för flera åkerier, förklarar Zetterberg.
– Men nu sitter han i det danska åkeriets bil och kör en yrkesmässig transport utan att ha förartillstånd hos åkeriet, säger Patrick Zetterberg.
Förartillstånden är något som åligger åkerierna att söka för att förarens anställningsförhållanden ska kunna kontrolleras.
Föraren ombads kontakta åkeriets svenska representant som då sade till bilinspektören att föraren bara hyrde dragbilen då hans egen stod på verkstad några dagar.
– Vi ser ju att föraren själv har kört bilen i mer än en månad, säger Zetterberg som direkt konstaterade det orimliga i påståendet.
Att föraren hade ett polskt arbetstillstånd, hjälpte föga.
Bilinspektör Patrick Zetterberg suckade och tog sig för pannan när representanten föreslog att föraren skulle koppla loss trailern så att en annan bil kunde hämta den för fortsatt transport och att den aktuelle förare kunde köra och byta till en polsk dragbil.
– Han menade att utan en trailer, kan han ju köra som turist i lastbil vilket inte är olagligt, säger Zetterberg.
Vad representanten glömde i resonemanget, var att föraren ertappades medan han utförde en yrkesmässig transport.
Kontrollen slutade därmed i ett utlänningsärende. Ekipaget parkerades på Folkesta köpcentrum när gränspolisen hämtade föraren som fick sitta i förvar i väntan på utvisning. Åkeriet fick information om att nycklarna kunde hämtas ut hos polisens stationsbefäl.
När polisen i lördags skulle hämta kläder till föraren, fann de att hela ekipaget var borta. Ingen hade vare sig hört av sig eller hämtat ut nycklarna hos polisen.