Det klampade ekipaget hade däck av typen "antisplash", ett sommardäck. Foto: Roger Ogemar
Efter ett tag började de tunga ekipagen hopa sig på kontrollplats Karleby utanför Västerås och denna första dag stod av förklarliga skäl däckkontroll högt upp på listan.
Grunden för vad som ska gälla nu är att samtliga däck ska vara märkta med 3PMSF eller POR, men fram till november 2024 får de vara M+S-märkta om det klart kan visas att de är framtagna för vinterkörning. Samtliga däcks profildjup ska på motorfordon vara minst 5 millimeter, medan de på släp ska vara minst 1,6 millimeter då vinterväglag råder mellan 1 december och 31 mars.
Hur har det sett ut med efterlevnaden hittills?
– Generellt kan man sammanfatta dagen med att svenskregistrerade fordon redan har vinterdäck på samtliga axlar, men kunskapen om de nya kraven verkar inte ha nått fram helt och hållet till de utlandsregistrerade fordonen, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Ett ekipage lotsades till Schenkers terminal i Västerås för att byta trailer då den aktuella trailern helt saknade vinterdäck. Två ekipage lotsades till däckverkstäder i Västerås för att köpa vinterdäck till vissa axlar.
– Ett portugisiskt ekipage klampades på kontrollplatsen då de inte hade pengar att köpa däck för, säger Ogemar.
Varje förare erhöll en ordningsbot om 1 200 kronor vardera för att ha framfört fordon utan vinterdäck, men de var alla vid gott mod då de var nöjda med att få bättre däck att köra på, även om böterna nog sved för en del, konstaterar Roger Ogemar.
Dagen efter, den 3 december, besökte de det klampade ekipaget för att höra om några nya däck var på gång. Då ville föraren betala sina böter medan han inväntade klartecken från sin chef för att byta däck.
Under resten av dagen påkoms fler felaktiga vinterdäck.
– Resultatet av däckkontrollerna var nedslående dessa två första dagar och det ska bli intressant att se vilken effekt de nya reglerna får framöver mot bakgrund av detta, avrundar Roger Ogemar.