Onsdagen den 15 januari stoppade yrkestrafikgruppen i Västerås en estnisk dragbil med obetald vägavgift.
– Ur bilen hoppade en glad Ukrainare som direkt upplyste mig om att han kom från Ukraina och inte körde cabotage. Han serverade mig tre fraktsedlar samt en inkommande handling från Norge tre dagar tidigare, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Roger Ogemar har med åren blivit luttrad och blev misstänksam när den handskrivna fraktsedeln visade att föraren kört från Oslo med 25 kg bältesband till hamnen i Göteborg och där ställt av trailern för vidare skeppning.
Efter lite småprat försade sig föraren och det visade sig att han även hade hämtat 25 ton stål i Åmotfors. Den transporten var den egentliga anledningen till att trailern gick till hamnen för vidare skeppning, men den fraktsedeln hade föraren endast på bild i sin telefon.
– Jag fick låna hans telefon och då dök det upp ytterligare en inrikesfraktsedel, säger Ogemar.
När Ogemar talade med förarens chef, hävdade denne att föraren visst hade lämnat trailern på båten.
– Han kunde emellertid inte förklara hur föraren lyckats lasta stål i Åmotfors när trailern redan stod på båten, säger Roger Ogemar.
Chefen bytte då taktik och tyckte att polisen istället kunde göra som i fotboll. Han ville få ett ”gult kort”.
– Jag talade om för honom att det hade han redan fått eftersom han bara behövde betala sanktionsavgift istället för att få fängelse. Han gillade inte det svaret, avrundar Roger Ogemar.
Det slutade alltså med en sanktionsavgift för otillåtet cabotage eftersom föraren börjat lasta inrikesgods innan den internationella transporten var till fullo avlastad samt att han var inne på sin fjärde inrikestransport.
Vägavgiften betalades av chefen direkt efter att fordonet stoppats och sanktionsavgiften betalades inom en timme tillsammans med förarens böter på 3 000 kronor och en annan dragare kom till undsättning av godset.