Eftermiddagen måndagen den 6 januari var yrkestrafikgruppen ute för att hålla koll på den hemvändande jultrafiken. Det var inte mycket trafik och det flöt på bra. Ända tills det rumänska ekipaget tyckte det var i sin ordning att inte sänka hastigheten förbi en vägarbetsplats på E18
Stoppet gjordes på Karleby kontrollplats utanför Västerås och de konstaterade att fordonet, liksom föraren och åkeriet, var från Rumänien och trailern från Sverige.
– Dragbilen hade kommit tom till Göteborg från Tyskland under natten till den 6 januari. Där kopplade han en trailer som skulle till Uppsala, säger bilinspektör Jonas Nordin.
Föraren trodde att han fick göra en nationell transport om han kom in tom till en medlemsstat.
– Det stämmer självklart – förutsatt att du har en internationell transport i grunden, säger Nordin.
Snart ringde speditören upp och ville inte alls förstå varför bilinspektören ville se en fraktsedel på en internationell transport till Tyskland. Jonas Nordin förklarade.
Speditören hävdade sedan att dragbilen gjort en sådan transport, men att den förra föraren tagit med sig alla frakthandlingarna så den nuvarande föraren hade inget att visa upp.
– Han ifrågasatte också om reglerna var något jag själv hade hittat på, säger Jonas Nordin.
När kör- och vilotiderna kontrollerades, visade det sig att lastbilen stått stilla i Tyskland sedan den 20 december. Nuvarande förare hade tagit över dragbilen den 5 januari och körde då raka vägen till färjan och anlände till Göteborg den 6 januari.
– Förarens version om var han hämtade lastbilen och varifrån han tog färjan stämde överens med antal körda kilometrar i färdskrivaren, säger Nordin.
När bilinspektör Nordin tog förnyad kontakt med med speditören och berättade att fordonet stått stilla i Tyskland och därmed inte hade någon internationell inkommande transport till någon medlemsstat, blev man mycket samarbetsvillig.
Speditören kontaktade det rumänska åkeriet som förde över pengar till chaufförens betalkort.
– Tyvärr var det en betalningsspärr på kortet så de 40 000 kronorna fick delas upp på två betalningar. Halva summan på måndagen och resten på tisdagen, säger Jonas Nordin
Speditören kommer dessutom att rapporteras för brott mot beställaransvaret.
Det blev alltså klampning och övernattning på Karleby för chauffören som Jonas Nordin säger var både trevlig och hjälpsam under hela processen.