Jens Tittel, VD för Mercedes-Benz lastbilar Sverige.
– Vi är mycket nöjda med lanseringen av den nya generationen av våra tunga lastbilar Actros och Arocs. Men vi har också förbättrat vårt serviceerbjudande och blivit ännu bättre på telematiktjänster vilket har bidragit till framgången. Samtidigt är vi övertygade om att vi kan förbättra våra siffror ännu mer, säger han.
2019 introducerades nya Actros och Arocs på marknaden och satte standarden för framtidens lastbil
En stor del av framgången kommer av försäljningen av nya generationens Actros och Arocs. Lastbilar som har teknik av en helt ny nivå.
Bengt-Ove Hedborg, försäljningschef Mercedes-Benz lastbilar.
– Återkopplingen vi fått från tusentals provkörningar i Sverige under året är överväldigande. Det är framförallt de innovativa Mirror Cams som ersätter traditionella backspeglar med intelligenta kameror, och de självkörande funktioner som finns i bilarna, som ger förarna en aha-upplevelse när de provkör, säger han.
Actros utsågs till International Truck of the Year 2020 av en jury bestående av 24 europeiska lastbilsjournalister.
Under året har reservdelsförsörjning och 24H-assistanstjänster förbättrats. Under 2020 planeras ytterligare förbättringar av Mercedes-Benz serviceerbjudande.
– Våra bilar har serviceintervaller på upp till 15.000 mil och i kombination med hög kvalitet håller det stillestånden på verkstad till ett minimum, säger Tomas Gustavsson, servicemarknadschef Mercedes-Benz lastbilar.
De ser även att kunderna uppskattar deras serviceerbjudanden då nästan varje bil säljs med ett serviceavtal som ger full kostnadskontroll.
En annan framgång för Mercedes-Benz lastbilar är tjänsten Fleetboard som gör det möjligt att ha kontroll på alla lastbilar på distans. Varannan lastbil som levereras säljs med denna telematiktjänst.
Majoriteten av de lastbilar som levereras är också uppkopplade via MB Uptime, en servicetjänst som ger verkstäder möjlighet att koppla upp sig mot lastbilarna och förvarna om kommande problem innan de ens uppkommit.