Den 29 december spenderades i Nyköping där det finns en stationär våg och andra dagen var det dags för de mobila vågarna på plats i Strängnäs.Totalt var man sju man ute varav fem var trafikpoliser som skulle skaffa sig rutin på att väga fordon.
– Vi hade ett gäng glada konstaplar med oss från trafiken som skulle lära sig väga både tunga och lätta fordon, säger bilinspektör Patrick Zetterberg som hoppas att i alla fall någon av dem inspirerades att vidareutbilda sig.
Det är inte helt enkelt att väga fordon, särskilt inte de tunga ekipagen.
– Då tillkommer bland annat beräkningar av axeltryck, överlastavgifter, kunskaper om vägens bärighet och mycket annat, säger Patrick Zetterberg.
De mobila vågarna ställer krav på annat hos de praktiserande poliserna och de måste få använda dem i praktiken och bli säkra på dem för annars finns risken att de blir liggandes till ingen nytta.
Inför andra dagen i Strängnäs hade deltagarna fått mersmak för det här med att väga och ville fortsätta förkovra sig. De praktiserande poliserna skickades ut på E20 för att förbehållslöst hämta in alla 3,5-tonsfordon de hittade.
– Vi tog in så många lättlastare vi hann med vilket blev femton stycken, säger Patrick Zetterberg.
Samtliga fordon var svenskregistrerade och vägningarna renderade i två överlaster på över 60 procent med avlastning som följd, en rattfylla och en en olovlig körning.
– Den olovliga körningen var en serbisk man som varit skriven i Sverige för länge för att få använda sitt serbiska körkort varför det blev olovlig körning, säger Patrick Zetterberg.
Misstaget han begått var att han trodde han fick köra på sitt gamla körkort ett år efter att ha erhållit sitt svenska medborgarskap.
Rattfyllan påkoms i en hästlastbil vid 11-tiden på förmiddagen. Föraren sade han druckit lite vin kvällen innan.
– Men med en promille på 0,46 så sent på förmiddagen kan man ana att mängden varit större, säger Patrick Zetterberg.
Körkortet omhändertogs på plats och turligt nog transporterade han inga hästar vid tillfället.
För trafikpoliserna var det spännande att få mer kunskap och med övning kommer färdighet, men Zetterberg ser att litet problem med de mobila vågarna.
– Dessa sitter i en buss för vilken det krävs tung behörighet att få köra och det har inte alla trafikpoliser vilket gör att vågarna inte kan utnyttjas i alla lägen, säger han.
Det viktiga är ändå att de vet hur vågarna används så att de inte behöver tveka att ta fram dem framledes.
Vi behöver fler trafikpoliser med full behörighet. Försöker ni inspirera dem att bli sådana?
– Vi försöker på alla sätt att få dem vi arbetar med att bli inspirerade att utbilda sig mer, men många är unga och det tar tid att bli färdig. Dessa två dagar har varit både roliga och givande, avrundar Patrick Zetterberg som tycker sig se tecken på att deltagarna har förstått hur spännande det kan vara att jobba med yrkestrafiken och hur många olika saker man arbetar med vilket gör yrket givande.