Nordanå Transport förklarar att man har lyckats minimera sin negativa klimatpåverkan avseende koldioxid och andra negativa utsläpp med upp till 90 procent jämfört med vanlig diesel.
Alla lastbilar på företaget tankas med RME, ett svensktillverkat drivmedel gjort på rapsolja eller HVO som är en syntetisk diesel tillverkad av bland annat livsmedelsavfall och restprodukter från skogsindustrin.
Nordanå Transports leverantörer av drivmedel är EU-godkända och drivmedlen innehåller inte PFAD eller palmolja.
– Det handlar om att ta beslut och tänka långsiktigt. Nya fordon med motorer utvecklade för biodrivmedel finns sedan några år och miljövänligare drivmedel finns. I början hade vi lite tekniska problem och kostnaderna ökade när vi konverterade till biodrivmedel, men idag kan vi se att vår miljösatsning inte skapat några större merkostnader, säger Anders Clarén på Nordanå Transport.
– Klimatet ska inte vara en kostnadsfråga. Det har visat sig att den ökade kostnaden för att köra fossilfritt ligger på mindre än 2 procent av totalpriset för en transport, tillägger han.
Nordanå Transport avlutar sitt pressmeddelande med en uppmaning till alla som använder sig av transporter att ”ta ett grönt beslut”!
Foto: Nordanå Transport AB