Trafikpolis Richard Karlsson och hans kollegor går sällan hem från jobbet utan att ha gjort rejäl nytta för trafiksäkerheten. Foto: Göran Rosengren, arkiv Trafikpolis Richard Karlsson och hans kollegor går sällan hem från jobbet utan att ha gjort rejäl nytta för trafiksäkerheten. Foto: Göran Rosengren, arkiv

Överlast, bromslöst och dålig lastsäkring – resultatet av tre kontrollerade fordon

En dragbil utan bromsar på drivaxeln, överlast och dåligt surrat (väldigt tungt) gods. Lägg därtill en obesiktigad färdskrivare och två obetalda vägavgifter och du har en tämligen god bild av hur det ser ut när landets trafikpoliser kontrollerar tunga fordon och dess förare. Nyss nämnda brister har vi hämtat från trafikpolisens summering av tre kontrollerade ekipage – två i tisdags och ett under torsdagen.
Sex ton stålrör hade förstängts framåt med en klen engångspall.
Sex ton stålrör hade förstängts framåt med en klen engångspall.

När trafikpolisen i Helsingborg i tisdags kontrollerade ett slovenskt ekipage, kunde man konstatera att den tvåaxliga dragbilen var allt annat än rätt för den aktuella transporten.
– Drivaxeln vägde in på 14 400 kilo, berättar trafikpolis Richard Karlsson.

Chaufförens kunskaper i lastsäkring hade dessutom mer att önska. Något mer?
– Ja, inte heller hade man betalat vägavgiften, tillägger Karlsson som tillsammans med sin kollega Christer Hansson kunde sammanställa överlastavgift och böter till en summa av cirka 23 000 kronor.

Samma dag stoppar Karlsson en bulgarisk dragbil. Det är åkeriägaren själv som sitter bakom ratten i den 16 år gamla dragbilen. Föraren är inte många år äldre.
– En 25-årig kille som berättade att han var utbildad dataprogrammerarare.


Den till åren komna
dragbilen visade sig behöva omvårdnad av en helt annan yrkesman.
– Bromslöst på drivaxeln, avsaknad av många färdskrivarblad och en färdskrivare som inte besiktigats sedan 2015 är några punkter som vi slog ned på, förklarar Richard Karlsson.

Åkaren fick betala 7 000 riksdaler för sina misstag och därefter eskorterades ekipaget till en verkstad i Helsingborg för att åtgärda bristerna.
– Han skulle nu dessutom sälja sitt åkeri och återgå till programmerandet igen eftersom han ansåg att det kostade mer än det smakade att bedriva åkeriverksamhet, tillägger Karlsson.

Det slovenska ekipaget som vi berättade om inledningsvis hade bland annat struntat i vägavgiften samt bristfällig lastsäkring. Detta är ett genomgående tema vid många kontroller som trafikpolisen gör.
– Igår, torsdag, stoppade vi ett bulgariskt trailerekipage vars lastsäkring var allt annat än bra. Inte heller hade man betalat någon vägavgift, berättar Richard Karlsson.

På trailern ligger 26 ton tjockväggiga stålrör i olika dimensioner. Det översta lagret väger cirka sex ton.
– Dessa var förstängda framåt med en klen engångspall som inte ens var surrad. Den hade i nederkant visst stöd av en annan pall, men långt ifrån en godkänd lastsäkring, konstaterar Richard Karlsson avslutningsvis.

Idag är en ny dag…

Om artikeln

Publicerad: 2020-01-31 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Lastsäkring Lastsäkring i fokus Överlast Trafikpolisen Trafiksäkerhet Vägavgift