De praktiska övningarna som genomfördes under några timmar i tisdags och i onsdags innebar att sex åkerier rapporterades för otillåtet cabotage. En på tisdagen och fem på onsdagen.
– Vi hade att göra hela tiden. Och om vi varit fler poliser och bilinspektörer så hade vi sannolikt kunnat ta ytterligare ett antal, berättar trafikpolis Richard Karlsson från Helsingborg.
Den ”röda tråden” i de sex ärendena är fel i transportdokumenten.
– De tror att de kör kombitrafik men okunskapen är oerhört stor, förklarar Richard med skärpa.
Just okunskapen hos speditörerna är något som ofta avspeglas i de fall som tidningen Proffs rapporterar om.
Det står klart att polisens klampningsutrustning inte riskerar att rosta ihop på grund av att de inte används.
– Under tisdagen klampade vi ett ekipage och på onsdagen klampade vi tre, berättar Richard Karlsson och tillägger att ytterligare några ekipage klampats tidigare i veckan i ärenden som inte rört fortbildningsinsatsen.
Trots att polisen numera tillåts klampa ett ekipage i 36 timmar, är det inte sällan man tvingas låsa upp klampen betydligt tidigare.
– Eftersom vi låste fast klamparna vid 15-tiden på onsdagen så skulle de ha kunnat sitta kvar till klockan tre på natten mot fredag, men det funkar inte i praktiken då vi oftast inte arbetar vid den tidpunkten på dygnet, menar Richard.
De tre aktuella ekipagen låstes upp på eftermiddagen dagen därpå, alltså cirka 24 timmar efter att de klampats.
I skrivande stund har samtliga ertappade transportörer betalat sina förskott om 40 000 kronor utom ett. Det ekipaget har som sagt låsts upp. Om det står kvar på platsen har tidningen inga uppgifter om men betalat för sig har man alltså inte gjort.