- Jag önskar att ännu fler satsar på hållbara transporter, säger Johan Ebefors, vd på Goods & Parcel AB.
Tidigare var det Green Cargo som skötte just dessa transporter, men Sandahlsbolagen presenterade en annorlunda lösning som Volvo Lastvagnar nappade på. Vi frågade Johan Ebefors, vd på Goods & Parcel AB hur det har fungerat hittills.
– Det har gått fantastiskt bra. Inte ett enda problem, säger en mycket glad Ebefors.
Det är 95 hytter som dagligen lastas in i slutna containers med öppningsbar sida på Volvo Lastvagnars hyttfabrik vid Umeälven. Därefter körs containrarna till bolagets kombiterminal i Umeå där de lastas på tåg som också finns inom Sandahlskoncernen hos Real Rail Sweden AB. Väl framme i Göteborg, hämtas containrarna upp av samma typ av fordon som i Umeå, Volvo FH LNG-fordon, och körs till Volvos tillverkningsfabrik i Tuve utanför Göteborg.
Green Cargo hade denna körning tidigare, så vad är det som fått Volvo Lastvagnar att välja er denna gång?
– Vi presenterade ett annat koncept. Ett stängt system. Tidigare lastades hytterna utan skydd för väder och vind och måste vid ankomsten till fabriken lyftas av och tvättas. Det blev alltså fler lyft som i sig innebär risker samt extra kostnader även för tvätten, säger Johan Ebefors.
Man använder specialbyggda växelflak för att kunna utnyttja varje centimeter på järnvägen.
Med LNG-lastbilar som går på biogas och tåg som går på grön el, blir hela transportkedjan fossilfri.
– Vi valde Volvo FH LNG för att de har en beprövad teknik med en dieselmotor i botten, säger Ebefors vidare. Dessutom kunde Volvo erbjuda rätt motorstorlek för att klara vikterna.
Det märks att Johan Ebefors är mycket stolt över att man fått förtroendet att sköta dessa transporter.
Hytterna lastas på måndagen och lossas på onsdagen. Det är aldrig mer än två dagars ledtider. Vad krävs för att det ska fungera smärtfritt förutom att ni har en fungerande infrastruktur för tankning?
– Alla parter måste göra sitt jobb på bästa sätt. Hytterna måste vara färdiga, vi måste vara på plats och detsamma gäller tågen, lastning och lossning. Det är inte endast åkeriets ansvar att få det att fungera, säger han.
Det räcker inte heller att bara satsa på miljön. Det handlar om att göra det på ett bra sätt också.
– Vi tummar inte på kör- och vilotidsreglerna och förarna har avtalsenliga löner. Det måste vara bra på alla plan, säger Johan Ebefors.
Johan Ebefors säger att han önskar att ännu fler aktörer skulle värdesätta ännu mer att satsa på hållbara transporter och inte bara titta på prislappen.
– Man måste följa med i utvecklingen och jag tycker att vi tagit ett rejält kliv in i framtiden genom att börja köra med lastbilar som går på flytande biogas, avrundar han.