Trafikpolis Lars Österberg och hans kollegor hade fullt upp med överlastade lättlastare på måndagen. Foto: Göran Rosengren, arkiv
Först ut av de som fick underkänt var ett glatt gäng skoteråkare.
– Tre skotrar på flaket och fyra polare blev tungt och dyrt, förklarar trafikpolis Lars Österberg.
Eftersom fordonet i fråga hade över 20 procents överlast, fick gänget i uppgift att lossa prylar och pinaler så att bilen kom ner till laglig vikt.
– I valet om vad som skulle lossas på plats blev det några passagerare som akterseglades, berättar Österberg.
Men räddningen kom efter en stund.
– Efter att de hade ringt en vän, var lösningen snart på väg.
Sämre gick det för ett lättlastarekipage på väg till Polen med skrotbilar.
– Släpet klarade sin last, men att köra något som väger mer än en mopedbil på en lätt lastbil funkar sällan, konstaterar Lars Österberg luttrat.
En skrotbil fick lämnas kvar på kontrollplatsen och det blev därmed för chauffören att köra dubbelt så långt för att få lasten till färjan. Med en svensk bil hade det definitivt blivit bekymmer med vilotiden, funderar Österberg.
– Vi lyckades inte riktigt bygga upp att det rörde sig om en yrkesmässig transport. Privatpersoner spelar som bekant i en egen division.
Skotergänget fick som sagt lämna kvar några passagerare på platsen. Föraren fick däremot en böteslapp på 2 500 kronor med sig på den fortsatta färden.
Den litauiske föraren, som var på väg till Polen med skrotbilarna, fick betala maxbeloppet 4 000 kronor i böter.
– Samt det krångel som uppstod med omlastning och extra körning, avrundar Lars Österberg.