Det förekommer emellanåt att exempelvis trailerekipage stannat, alternativt parkerats, i vägrenen på våra motorvägar. Det kan givetvis röra sig om ett haveri, men även om att körtiden tagit slut har vi erfarit och föraren då har tyckt att det var en bra plats att parkera på.
Oavsett anledning, finns det regler för hur man ska agera i dessa situationer och vilka varningsmarkeringar som ska sättas upp.
Inte sällan saknas all form av varningsmarkering tillika belysning på både fordonen samt på motorvägen. Frågan är vem som ska hållas skyldig om en olycka inträffar likt den vi beskriver här. Och vem ska hållas skyldig om polisen fått information om ett sådant ekipage, men inte åtgärdar situationen?
Lastbilschauffören körde på A19 när han fattade det ödesdigra beslutet att stanna sitt fordon i det inre körfältet på den helt oupplysta vägen. Beslutet ledde till att en 24-årig man som färdades i en Ford Fusion, omkom när han körde in i lastbilsekipaget.
Kollisionen var så kraftig att lastbilen flyttade sig åtta meter framåt när personbilen kilades fast under bakänden.
Chauffören hävdade i förhör att han hade stannat långsamt eftersom han hört misstänkta ljud i sin lastbil och befarade att godset hade börjat röra på sig. Hans uppgifter motsades av såväl färdskrivardatan samt kameran på instrumentbrädan.
Steve Armstrong på Northumbria Police, sade till Commercial Motor att chaufförens agerande var oansvarigt och otroligt farligt.
– Vägtrafikreglerna är inte något vi kan välja att följa. De är inte förhandlingsbara. De finns för att skydda människor och genom att ignorera reglerna, försatte han den omkomne unge mannen och andra trafikanter i fara, avrundade han.