Den trevlige lettiske föraren hade kört cirka 10 år i Sverige, var skriven i Jönköping och hade ett svenskt personnummer. Han berättade på engelska att han startat i Jönköping och var på väg till Umeå.
– Men skatten på släpet var obetald och det var användningsförbud på det sedan januari vilket betydde att ekipaget måste stå kvar tills detta reglerats, säger bilinspektör Jonas Nordin.
Nu var detta inte det enda som var fel. När det var dags att ta ut förarkortet och tanka ur färdskrivaren, sade föraren tämligen obekymrat att det inte var hans förarkort som satt i skrivaren.
– Han berättade även att hans chef hade gett honom det extra, serbiska förarkortet för att han skulle kunna köra mer, säger Jonas Nordin.
När de tittade tillbaka en månad i färdskrivaren, såg de att det körts mycket på det serbiska förarkortet.
– Han hade nära nog kört för två personer och under en kortare ledighet under kontrollperioden, hade en annan förare troligtvis också använt kortet, säger Jonas Nordin.
Nordin fick också veta att personen, vars namn står på det serbiska förarkortet, inte var anställd i företaget.
Det serbiska förarkortet omhändertogs, föraren fick böter om 10 000 kronor och åkeriet rapporterades till Transportstyrelsen. Ekipaget klampades för att föraren skulle ta ut en reducerad helgvila. Mannen var på intet sätt uppgiven trots att han just fått 10 000 kronor i böter.
– Det visade sig dessutom att han en gång tidigare fått böter för exakt samma sak, säger Nordin.
Jonas Nordin har tankar kring att det kanske behövs ett tätare samarbete mellan Skatteverket, Transportstyrelsen och Polisen.
– De överträdelser vi upptäcker sträcker sig över alla dessa myndigheter. Skatteverket skulle i detta ärendet kunna undersöka vart lönen till ”föraren” med det serbiska kortet går och vem som betalar den, säger han.
Han har svårt att tro att den trevlige föraren inte får betalt för att köra dubbelt upp, men att veta vilken konstellation man använder, kräver att rätt myndighet kontrollerar.
Kanske hade en lösning varit att när överträdelser av denna art påkoms, att polisen rapporterar gemensamt till de nämnda myndigheterna? Ett är i alla fall klart – det kan behövas mer och närmare kontakter mellan myndigheterna.
Den 13 februari hade chauffören vilat färdigt, skatten på släpet betalats och klampen låstes upp så att ekipaget kunde rulla vidare mot Umeå.
– Nu hoppas jag att Transportstyrelsen gör en kontroll av företaget så att vi når hela vägen i mål, avrundar bilinspektör Jonas Nordin.