Två av förra veckans fem otillåtna cabotage som ertappades i Helsingborg. Speditörerna är i nuläget inte misstänkta för något brott. Två av förra veckans fem otillåtna cabotage som ertappades i Helsingborg. Speditörerna är i nuläget inte misstänkta för något brott.

Fem otillåtna cabotage på tre dagar – i Helsingborg

Den som jobbar i vägtransportbranschen har för längesedan förstått att olagliga inrikes transporter är vardagsmat. Varje dag rullar tusentals lastbilsekipage förbi Helsingborg i Skåne – endast en handfull hinner trafikpolisen med att kontrollera – och inte sällan slutar kontrollen i ett otillåtet cabotage. Under förra veckan blev det fem nya ”streck” på Helsingborgspolisens whiteboard.

Hur har veckan varit? Frågan ställer vi ofta till trafikpoliser runtom i landet. Ibland när vi ringer upp dem, ibland när vi möter dem ute på fältet.

I fredags ställde vi frågan till Sören Johansson, trafikpolis i Helsingborg, och svaret lät ungefär som tidigare.
– Fem otillåtna cabotage har vi haft, svarar han efter att ha funderat några få sekunder.

Ett otillåtet cabotage blir resultatet av både utstuderat fusk och av ren okunskap hos både åkerier och speditörer enligt vad tidningen Proffs erfar. I båda fallen drabbar det verksamheter som har koll på läget och som har ambitionen att göra rätt.
– I vissa fall handlar det om att man inte har fyllt i transporthandlingarna rätt. Eller att man inte ens har handlingar med sig, förklarar Sören.

Att ha missat några uppgifter på ett papper, är det så allvarligt?
– Ja, eftersom transporthandlingarna är det enda sättet som vi kan följa upp hur lastbilen har rört sig, hur länge den har varit i landet och vilka transportuppdrag den utfört, säger Sören Johansson.


Under den gångna veckan
har dokumentationsbrister lett till att transportörer i flera fall har rapporterats för otillåtet cabotage.
– Men vi har även haft fall där en internationell transport har påbörjat inrikes transporter innan den inkommande lasten till fullo har lossats.

De fem nämnda cabotageärendena fastnade i Helsingborgspolisens kontroller under tre dagar.
– Samtliga fem har också betalat förskott på sanktionsavgift, 40 000 kronor, innan transporten tilläts fortsätta med andra, lagliga dragbilar, tillägger Sören Johansson.

Inte sällan blir det fråga om mer än enbart sanktionsavgifter.
– Det är inte ovanligt att förarna får böter även för att inte ha betalat vägavgiften, vilket kostar 3 000 kronor, eller att de har brutit mot kör- och vilotidsreglerna, har bristfälligt säkrad last, överlast eller andra allvarliga brister. Och ibland en mix av alltihop.

Kör- och vilotidsregler och lastsäkring är något som blivande chaufförer drillas i under sin yrkesutbildning. Dessa kunskaper fräschas dessutom upp med fem års mellanrum under YKB-utbildningen. Trots det så är det vanligt att chaufförer får böter för nämnda brister.

Däremot ställs inga särskilda kunskapskrav på den som vill syssla med internationella transporter, till exempel på speditörer och åkeriägare. Fel eller rätt? Som vi på redaktionen tidigare har hävdat så vore det kanske något för våra EU-politiker att fundera på…

Om artikeln

Publicerad: 2020-02-24 16:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Trafikpolisen Transportfusket