Lars Ahola är försäljningschef och ser med tilltro på framtiden i ett starkare Team Limetec. Foto: Göran Rosengren
Det blev en hektisk period för Limetec både i Finland och i Sverige när konkursen meddelades. Vi talade med Limetec Sverige som då precis fått kännedom om konkursen.
Utan en fabrik skulle det givetvis inte gå att fortsätta i Sverige heller, sade man till oss, men eftersom konkursen var i ett tidigt stadium hoppades de, liksom Limetec i Finland, att en alternativ lösning skulle kunna finnas.
Nu har en sådan lösning hittats och består i att Juha-Pekka Mäkela som har AM Automäkinen köpte upp Limetec.
AM Automäkinen tillverkar sedan tidigare släpvagnar, påbyggnader och speciallösningar av hög kvalitet för all tung transport, men inte just inom det segment som Limetec är bäst på. Nu utökar de alltså utbudet i sin portfölj.
Lars Ahola är försäljningschef på Limetec i Finland. Vad var det som gjorde att ni inte längre själva klarade driften?
– Vi hade lite för mycket och för stor fasta kostnader i ryggsäcken. Det är lätt att fortsätta i gamla invanda spår som varit framgångsrika, men idag är det viktigt att förnya sig och uppdatera sig kontinuerligt när konkurrensen är hård, menar han.
Under konkursen fortsatte Limetec att producera och det hann aldrig bli något avbrott innan AM Automäkinen köpte upp dem. Hur ser er verksamhet ut nu?
– Vi heter Team Limetec och verkar precis som tidigare med samma personer i styrelsen, men under AM Automäkinens paraply likt ett dotterbolag, avrundar Lars Ahola som åter ser en ljus framtid för Limetec.